Bilden visar två bilar som laddas i ett garage.

Foto: Wago

Ladda elbilen med Wago

Det tyska familjeföretaget Wago har med fjäderklämmor blivit världsmarknadsledare för elektrisk anslutnings- och automatiseringsteknik. I Sverige har företaget från Westfalen i västra Tyskland varit aktivt sedan 2005. Tysk-Svenska Handelskammaren fick en pratstund med Urban Wase, Wago Sveriges vd.

Tysk-Svenska Handelskammaren: Wago har varit aktiva i Sverige i 15 år – hur skulle du beskriva er resa in på den svenska marknaden?

Urban Wase. Foto: Wago

Urban Wase: Vi har haft en fin utveckling över tiden vi funnits som bolag i Sverige. I början var vi bara ett fåtal medarbetare som skulle skapa en organisation som var rikstäckande och kunde ge kunder i hela Sverige service och support. Genom åren har vi haft stabil organisk tillväxt och konstant utvecklat organisationen. Numer är vi 25 personer och har fyra lokalkontor från Kalmar till Umeå.

Vårt varumärke är välkänt i vår bransch och vi jobbar mycket på att utveckla det vidare till nya nivåer. Stort utvecklingsfokus ligger på automationslösningar inom både industri och fastigheter. Det kompletterar vår position som innovativ marknadsledare inom elektrisk fjäderanslutningsteknik.

Hur har företaget upplevt året med coronaviruset, särskilt med tanke på att ni säljer komponenter till stora branscher som delvis haft det väldigt tufft?

Perioden från senvintern 2020 och senaste tiden har inneburit utmaningar för oss. Det var en stor osäkerhet under kvartal 2 och 3 2020 vad detta skulle leda till och hur hårt vår bransch och våra kunder skulle drabbas. Trots dessa utmaningar så gjorde vi summerat ett bra år 2020 och hittade vägar framåt där vi fann nya kunder och projekt trots att vissa delar sjönk på grund av minskad efterfrågan. Som för alla så fick vi ställa om vår operativa verksamhet och bli utpräglat digitala. Historiskt har vi alltid haft mycket personliga möten och events med våra kunder, det sker uteslutande digitalt tills vidare och vi har anpassat vår säljorganisation till den nya spelplanen som gäller.

Innebär de ökande och mer gränslösa flödena av elektronikprodukter utmaningar för Wago?

Det är absolut en faktor som berör oss och vi ser tydliga trender vilket betyder förändring och anpassning. Som ett bolag med global verksamhet så har vi en bra förutsättning att anpassa oss samt ha god lokal kännedom om de olika marknaderna. Vissa delar av vårt sortiment säljs via globala distributörer och här har vi en central organisation som samordnar och är en bra stödorganisation till oss som dotterbolag. 

Om vi ser till nuet och även blickar framåt så är ni aktiva på elbilsområdet: Kan du berätta lite om denna satsning?

I vårt bolags framgångsrika utveckling ligger ett konstant fokus på nyutveckling på innovativa produkter. En del vi nu satsar på är samhällsinfrastruktur, en del där är kraftfördelning och automation för elbilsladdning.

"Vi har en lösning som gör installationstiden ca 70 procent snabbare än traditionell installation."

Vi har en lösning som gör installationstiden ca 70 procent snabbare än traditionell installation. Utöver det så får kunden en öppen och flexibel lösning som enkelt kan utökas om behovet av fler bilar som behöver laddning ökar.

Ni har varit medlem hos Tysk-Svenska Handelskammaren sedan 2004. Hur drar ni nytta av medlemskapet och våra tjänster?

Vi har ända sedan etableringen haft ett gott samarbete med er. Över tid har vi också ökat antal tjänster vi nyttjar. Över tid har vi också ökat antal tjänster vi nyttjar. Numer är hela vår tid- och frånvarorapportering digitalt hanterad. Sedan starten hanterar ni våra reseräkningar och hantering av utlägg och kvitton. Vid behov tar vi även hjälp av era experter inom respektive områden. Under 2020 fick vi stor hjälp med arbetsrättsliga frågor under dessa pandemitider.

 

I vår serie Månadens medlem träffar vi varje månad en företrädare för ett av Tysk-Svenska Handelskammarens runt 1160 medlemsföretag och får en inblick i bolagets verksamhet och aktuella frågor.