Foto: Tim Reckmann/Pixelio/Unsplash

Så lyckas du på den tyska marknaden

Tyskland är världens fjärde största ekonomi, Europas ekonomiska motor och har flera år i rad rankats som Sveriges viktigaste exportmarknad. Med ett samlat exportvärde på 157 miljarder kronor under 2018 fortsätter den tysk-svenska handeln att öka och framtiden ser ljus ut. Under den här kursdagen kommer du lära dig alla dos och don'ts när det gäller dina affärer med Tyskland.

Välkommen till ett seminarium där du får konkreta råd, inspiration och framgångstips. Våra experter går igenom den tyska näringslivsstrukturen, marknadspotentialen och vilka kulturella skillnader du bör känna till när du gör affärer i Tyskland. Vi går igenom olika försäljningskanaler och vilka märkningar som gör dina produkter mer attraktiva. Dessutom får vi lyssna till och inspireras av tre success stories: Mackmyra, Climeon och Butikskonsult. Även Hamburg Invest finns på plats och berättar hur du som svensk företagare kan lyckas med din etablering i Hamburg, Tysklands näst största stad.

Dagen börjar med registrering och frukost och avslutas med lunch.


För vem:
Seminariet riktar sig till svenska företag och startups som planerar att etablera sig eller att börja sälja produkter och tjänster på den tyska marknaden. Är ditt företag redan verksamt i Tyskland? Delta gärna för att få råd om hur ni kan lyckas bättre. Målet är att ge kunskaper i vad som gäller för den tyska marknaden oavsett om ditt företag är verksamt inom B2C eller B2B.


Program:

08.30

Registrering och frukost

09.00

Detta bör du känna till om den tyska marknaden
Tysk-Svenska Handelskammarens experter:
Ninni Löwgren, affärsområdeschef Market Entry & Business Development

Katharina Sachs, affärsområde Juridik
Christian Tillmann, avdelning Skatt

  • Vad är typiskt för den tyska marknaden?
  • Var finns den bästa marknadspotentialen?
  • Hur tänker den tyska konsumenten?
  • Vilka kulturella skillnader måste jag ta hänsyn till?
  • Hur hittar jag affärspartner?
  • Vad gäller juridiskt och skattemässigt?
  • Vad behöver jag veta kring märkning och förpackningskrav?
10.30

Kaffepaus

10.50

Success stories – erfarenheter från företagsetableringar

 

Mackmyra – B2B & B2C

Magnus Dandanell, VD på Mackmyra, är en av åtta grundare som 1999 fick idén att skapa den första svenska whiskyn. Samma år var alla tillstånd klara och produktionen igång. 2013 etablerade Mackmyra ett dotterbolag i Tyskland och har sedan dess ökat sin omsättning med hela 800 procent! Magnus berättar bland annat om valet att gå via en importör eller göra det själv. Och om fördelarna med att anställa tysk personal.

11.10

Climeon – B2B

Joachim Karthäuser, CTO på cleantech-företaget Climeon, delar med sig av sina erfarenheter från den tyska marknaden. Climeon etablerades 2010 och tekniken att ta tillvara spillvärme har fått stor uppmärksam internationellt, inte minst genom att Bill Gates bolag gått in som investerare. Företaget deltog i handelskammarens och Energimyndigheternas gemensamma Tysklandsprogram 2016. Med programmet fick Climeon stöd att förverkliga sina expansionsplaner och att hitta viktiga affärskontakter och kunder i Tyskland, bl.a. på tyska mässor.

11.30

Butikskonsult B2B

Mats Jonsson är vVD och försäljningschef på Butikskonsult. Med systemet Agripo®, som hjälper till att minska butikers avfall av rotfrukter, förenklar logistiken och förbättrar arbetsmiljön genom att eliminera tunga lyft, har företag inlett en stor satsning på den tyska marknaden. Agripo har installerats i ett 50-tal Edeka-butiker i Tyskland och tyska livsmedelskedjan Rewe befinner sig i uppstarten av att implementera konceptet i sina större butiker. Inför expansionen på den tyska marknaden deltog Butikskonult på några studieresor arrangerade av Tysk-Svenska Handelskammaren, som även bistått Butikskonsult med mässervice samt kontaktförmedling och juridisk hjälp.

11.50

Hamburg – dörröppnare till Tyskland

Stefan Matz är direktör för internationella investeringar på Hamburg Invest. Hamburg Invest är en one-stop shop för etableringar i Tysklands näst största stad och han kommer ge konkreta tips till dig som svensk företagare och berätta om vilka möjligheter som finns.

12.10

Marknadsföringsexempel: Hur når jag ut i tyska medier?
Rebecka Sjöberg, customer success manager på TT Nyhetsbyrå

12.30

Din Tysklandschecklista
Vi summerar och deltagarna har möjlighet att ställa avslutande frågor.

12.35

Lunch

13.00 Seminariet avslutas
Möjlighet till individuella samtal med våra partner. Vill du vara garanterad ett möte ber vi dig meddela oss det i din anmälan eller genom att maila oss.

 

Anmälan:
Deltagaravgift för medlemmar i Tysk-Svenska Handelskammaren, Svensk Handel och Teknikföretagen är 1 400 SEK. Övriga betalar 2 300 SEK. Moms tillkommer. Vid avbokning senare än 15 september debiteras hela beloppet, men platsen kan överlåtas. Frukost och lunch ingår i priset. Antalet platser är begränsat.

 

Så här tyckte deltagarna om förra årets seminarium:

Carolina Bosdotri Källén, Imse Vimse AB

”Vi har redan en tysk hemsida och säljer i Tyskland. Den tyska sajten lanserade vi för mindre än ett år sedan. Vi ska lära känna marknaden mer och se vad vi ska förbättra och vad vi gör rätt. Seminariet var jättebra och nyttigt – bra information och tips.”

 

Anders Kumlien, Aftergrey AB

”Mest spännande var vad man ska tänka på gällande hemsidan: hur man ska presentera sig där men faktiskt även leveranser – att leverera ända fram till dörren som är vanligt i Tyskland. För oss är det också viktigt, såklart.”

 

Erik Lindmark, EOE Eyewear AB

”Vi håller på att expandera till Tyskland och kommer ställa ut våra glasögon på Opti-mässan i München i januari. Det var därför en bra introduktionskurs för oss – en bra start.”
 

 

Anders Hasslinger, Miljöcenter i Malmö AB

”Sammanfattningsvis kan man säga att det är information, kunskap, att fördjupa sig, kontakter, aktuella trender och intressen – det är därför jag är här. Det mest spännande var att lyssna på talarnas historier och att få information direkt från källan.”

 

Sandra Löwgren, Watski AB

”Jag tycker att lyssna på företrädaren för Market Entry var mest spännande men att lyssna på juristen var mest nödvändigt. Juridiken kommer man inte ifrån och man måste verkligen göra sin research – annars kan det bli väldigt dyrt, framförallt i Tyskland.”

 

Eyasu Kifleyesus, Messob Food AB

”Det är ett väldigt bra forum för att konnekta och nätverka med intressanta människor som kan den tyska marknaden och har erfarenheter. Dessutom var de väldigt drivande och jag tror att de kontakter som jag har knutit idag kanske kan leda till någonting. Man kan spinna vidare på de kontakter jag fått idag.”

 

Stig Reitan, Sjöbergs Workbenches AB

”Även om de företag jag jobbar för har verkat på den tyska marknaden sedan 1978 vill man alltid utvecklas och lära sig mera. Jag fick helt klart nya idéer om hur vi ska gå tillväga för att växa ytterligare i Tyskland.”

 

 

08:30
arrow_forward
13:00
20 sep
2019
Tysk-Svenska Handelskammaren
Valhallavägen 185
Stockholm

I samarbete med