Foto: Ministerio Tic Colombia/Davide Restivo/Flickr.com

Allianz Risk Barometer 2016: Cyberhot oroar allt fler

2016-02-08

Inför 2016 är världens företag mest oroliga för oförutsedda avbrott i verksamheten, marknadernas utveckling och olika cyberhot. Det framgår ur tyska försäkringskoncernen Allianz senaste riskbarometer. Globaliseringen och digitaliseringen förändrar många företags riskbedömningar.

Den 13 januari släppte Allianz, ett av världens största försäkringsbolag, sin årliga riskbarometer. I den aktuella rapporten, den femte i ordningen, identifieras de största affärsriskerna företag ställs inför under 2016 och framåt. Resultatet är baserat på en undersökning bland över 800 riskexperter hos företag och lokala Allianz-kontor i 44 länder runtom i världen.

För fjärde gången i rad är det avbrott i verksamheten (Business interruption) inklusive störningar i distributionskedjan som rankas som den enskilt största affärsrisken för världens företag. 38 procent av enkätdeltagarna svarade detta – vilket dock innebär en minskning med 8 procentenheter jämfört med förra årets undersökning.

En olycka kommer sällan ensam

Business interruption hamnar delvis i topp eftersom en olycka sällan kommer ensam. Andra risker som var svarsalternativ i rapporten, till exempel politiska oroligheter och cyberhot, kan även ha allvarliga avbrott i verksamheten som följd. Mest oroliga är företagen att naturkatastrofer, bränder eller fel i leveranskedjan skulle kunna störa deras verksamhet.

– Det är inte konstigt att företagen räds naturkatastrofer mest då sådana händelser alltid leder till avbrott i verksamheten, kommenterar Volker Münch, Global Practice Group Leader, Property, på Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) Property Underwriting i rapporten.

Vad gäller framtiden ser dock bilden lite annorlunda ut. På frågan vad man tror kommande stopp kommer att orsakas av nämnde hela 59 procent cyberrelaterade risker.

Tyskar oroliga för marknadernas utveckling

Efter avbrott i verksamheten landar "marknadernas utveckling" med 34 procent av de svarande globalt på plats två i risklistan. För de tyska enkätdeltagarna är detta till och med den största aktuella risken. Hela 40 procent hade kryssat i den.

Till komplexet marknadernas utveckling hör oönskade förändringar såsom ökad konkurrens eller marknadsstagnation. Allianz betonar i utvärderingen av riskbarometern att digitaliseringen och globaliseringen är marknadsförändrande faktorer som kan skapa svårigheter men som företagen måste anpassa sig efter vare sig de vill eller inte.

Stör ökning av cyberrisker

Plats tre intas globalt av cyberrisker. 28 procent av deltagarna ser en betydande risk i till exempel dataintrång, online-kriminalitet och en svikande it-infrastruktur. Därmed har denna faktor ökat med 11 procentenheter sedan förra årets barometer och klättrar om flertalet traditionella hot. I Kanada, Storbritannien och Sydafrika toppar den till och med rankningen. Detta är en drastisk förändring. För bara tre år sedan ansågs cyberriskerna förhållandevis små (6 procent då) och intog barometerns femtonde plats.

Cyberhoten kan ha stora skador på företagets anseende eller konkreta avbrott i verksamheten till följd. Enligt årets riskbarometer är ett sämre rykte den vanligaste ekonomiska förlusten ett företag får känna av efter en hackerattack eller liknande. Totalt kostar online-kriminalitet den globala ekonomin gigantiska 445 miljarder US-dollar om året, uppskattar man i Allianz Global Corporate & Specialtys guide om cyberrisker från i höstas.

Förebyggande arbete viktigt

– Faktum är att företagen ofta inte upptäcker en cyberattack förrän i efterhand. Allt de kan göra då är att förhindra att något liknande kan ske igen. Därför är förebyggande en nyckelfaktor i arbetet med it-säkerhet. Att hantera cyberrisker måste bli en integrerad del av ett företags riskhanteringsstrategi, säger Jens Krickhahn, Practice Leader Cyber & Fidelity på AGCS Financial Lines Central & Eastern Europe, i riskbarometern.

Andra stora risker som följer efter topp tre i den globala listan är naturkatastrofer, juridiska förändringar, den makroekonomiska utvecklingen, ett sämre rykte samt bränder och explosioner.

 

De 20 största riskerna för företag 2016


Läs hela Allianz Risk Barometer 2016 här