Foto: Volkswagen
Foto: BMW
Elektrifiering dominerar – men biltillverkarna öppnar upp för en bränslemix
2025-11-19
Elektrifiering är idag den största och tydligaste satsningen inom fordonsindustrin. EU:s klimatkrav, nya utsläppsregler och växande konsumentintresse gör att elbilar står i centrum för omställningen. Samtidigt utesluter inte biltillverkarna andra bränsleslag. Volkswagen och BMW i Sverige svarar.
El är det drivmedel som växer snabbast och investeringarna är omfattande. Både Volkswagen och BMW beskriver i samtal med Tysk-Svenska Handelskammaren elektrifiering som sin långsiktiga färdriktning.
- Vi räknar med att rena elbilar kommer utgöra minst 50 procent av vår globala volym 2030, säger Carl Lindwall, informationschef på BMW Sverige.
"Vi räknar med att rena elbilar kommer utgöra minst 50 procent av vår globala volym 2030."
Volkswagen Sverige bekräftar samma utveckling och beskriver elektrifiering som företagets fokusområde.
- Volkswagen-koncernen har som mål att på sikt helt gå över till elektrifiering. Det är därför vi investerar 165 miljarder euro i teknikutveckling de kommande åren – merparten i elektrifiering, säger Marcus Thomasfolk, kommunikationschef på Volkswagen Sverige.
"Volkswagen-koncernen har som mål att på sikt helt gå över till elektrifiering och investerar 165 miljarder euro i teknikutveckling de kommande åren – merparten i elektrifiering."
Samtidigt betonar både Volkswagen och BMW att utvecklingen går olika fort mellan länder. Vissa marknader har kommit långt i elektrifieringen, medan andra ligger efter. Det innebär att tillverkningen av förbränningsmotorer behöver fortsätta parallellt en tid. Volkswagen står bakom EU:s mål om nollutsläpp 2035, men framhåller att takten i omställningen till stor del beror på vilka åtgärder EU:s medlemsländer vidtar.
Hybrider lyfts som en viktig broteknik i övergången. Framför allt laddhybrider med lång elräckvidd – upp till cirka 12 mil – är ett relevant alternativ för att minska utsläppen innan ren eldrift tar över fullt ut. Även mild-och fullhybrider anses fortsatt viktiga för att sänka bränsleförbrukningen och CO₂-utsläpp.
Utmaningar på flera fronter
Marcus Thomasfolk ser flera utmaningar i elektrifieringen. Den största rör tillgången till laddning, särskilt för hushåll i flerbostadshus som ofta saknar möjlighet att ladda till jämförbara kostnader som villaägare.
Elektrifieringen innebär även förändringar för verkstäderna, då elbilar kräver mindre service jämfört med förbränningsmotorer. Enligt Volkswagen innebär detta att branschen behöver utveckla nya affärsmodeller, något som redan pågår i form av exempelvis utökade tjänster som däckhantering.
Förnybara bränslen – snabb klimatnytta i befintliga fordon
Intresset växer även för HVO100, en fossilfri och förnybar diesel som kan minska CO₂-utsläppen med upp till 90 procent. Eftersom HVO100 fungerar i många befintliga dieselmotorer ger bränslet en direkt klimatvinst utan att fordonen måste bytas ut. På längre sikt utvecklas också alternativ som vätgas och e-fuels, som kan komplettera elektrifieringen men ännu finns i liten skala. Carl Lindwall på BMW menar att förbränningsmotorn fortfarande kan ha en framtid, förutsatt att den drivs med förnybara bränslen som HVO100 eller e-bränslen.