E-handel i Tyskland

2024-11-28

Att etablera e-handel på den tyska marknaden innebär enorma möjligheter för svenska företag. Med över 84 miljoner invånare och en av Europas största e-handelssektorer skapas förutsättningar för tillväxt och långsiktig framgång. Tysk-Svenska Handelskammaren stöder svenska bolag i processen. 

För att lyckas med e-handel i Tyskland krävs noggrann planering och insikt i de juridiska ramar som gäller, särskilt vid försäljning till konsumenter. Tysk lagstiftning ställer höga krav på konsumentskydd och marknadsföringsregler. Efterlevnaden kontrolleras främst av konkurrenter, vilket gör att även små fel kan medföra betydande kostnader och juridiska åtgärder. Särskild uppmärksamhet måste ges till utformningen av impressum samt implementeringen av allmänna villkor, där korrekta formuleringar är av avgörande betydelse. 

Trygg och framgångsrik expansion med kvalificerad rådgivning 

Tysk-Svenska Handelskammarens jurister erbjuder omfattande rådgivning kring juridiska utmaningar i samband med en etablering av e-handel i Tyskland. Med gedigen kunskap utifrån mångårig erfarenhet hjälper de till med allt från utformning av ett korrekt impressum och anpassning av allmänna villkor till rättsligt skydd av försäljningsprocessen online samt säkerställande av efterlevnad av dataskyddsbestämmelser.  

Genom professionell och personlig vägledning möjliggörs en trygg och konkurrenskraftig etablering på den tyska marknaden. 

Kontakt

Anna Zimmermann, LL.M.

Jurist

Telefon:
+46-8-665 18 19
Kontakta mig
Vi tar endast emot ärende från företag och organisationer.
Genom att skicka in formuläret behandlar Tysk-Svenska Handelskammaren dina personuppgifter. Integritetspolicy | Tysk-Svenska Handelskammaren
Ange de tecken som visas i bilden.
Den här frågan är till för att testa om du är en mänsklig besökare eller inte och för att förhindra automatiska skräppostmeddelanden.

* Obligatoriska fält