


Hans Dieter Pötsch, styrelseordförande för Volkswagen AG, huvudtalade på Tysk-Svenska Handelskammarens årsmöte 10 april 2025.

"Vi befinner oss i turbulenta tider. Men det finns ändå goda nyheter från Tyskland: En regeringsbildning är i sikte", sa Matthias Heiden, presidiumsmedlem i Tysk-Svenska Handelskammarens styrelse vid årsmötet 2025.

Hans Dieter Pötsch: ”Vi behöver ett konkurrenskraftigt, hållbart och suveränt Europa.”
2025-04-11
Tysk-Svenska Handelskammarens årsmöte ägde rum på torsdagen under rubriken ”Europeisk industri i global konkurrens”. Hans Dieter Pötsch, ordförande för Volkswagen AG, som var årets gästtalare tog upp utmaningar, men också om möjligheter.
I den komplexa och banbrytande träkonstruktionen Trähallen på Tekniska Museet i Stockholm höll Volkswagen AG:s ordförande Hans Dieter Pötsch ett anförande och inledde med en referens till tysk politik. ”Zeitenwende” är ett begrepp som myntades tidigt. Det användes ursprungligen av den tyske förbundskanslern Olaf Scholz i ett regeringsuttalande den 27 februari 2022 för att beskriva ett paradigmskifte i samband med det ryska angreppskriget. Enligt Pötsch leder sådana förändringar till utmaningar:
– Denna vändpunkt innebär en era som kännetecknas av snabb omvandling, förändrade allianser och det akuta behovet av att tänka om och omforma. Framför allt skakar den geopolitiska utvecklingen om den globala ordningen. Maktbalansen förändras och allianser som en gång verkade stabila omförhandlas – eller till och med överges, sa han.
"Även om vi står inför nya konkurrenter inom e-mobilitet och digitalisering så är en sak säker, nämligen att Europa inte saknar kunskap eller innovationspotential."
Därför behövs starka och pålitliga partnerskap mer än någonsin. Pötsch nämnde partnerskapet mellan Tyskland och Sverige, som kännetecknas av ömsesidig respekt, gemensamma värderingar och ett djupgående samarbete, som ett sådant exempel. Och han betonade Europas styrkor: även om vi står inför nya konkurrenter inom e-mobilitet och digitalisering så är en sak säker, nämligen att Europa inte saknar kunskap eller innovationspotential.
Industrin som ryggrad i den europeiska modellen
Från denna utgångspunkt var det också tydligt för Pötsch vart resan skulle gå: Han menade att Europa i allmänhet och Tyskland och Sverige i synnerhet måste definiera tydliga mål för att framgångsrikt kunna hantera denna omvandling. Centralt är också att industrin – förankrad i forskning, utveckling och produktion – måste förbli ryggraden i den europeiska modellen. Denna industri måste vara globalt konkurrenskraftig, geopolitiskt relevant och miljömässigt hållbar. Slutligen nämnde Pötsch det ämne som knappast någon kan undvika just nu: USA:s tullar. Många experter befarar stigande priser över hela världen och en ekonomisk recession, en oro som delades av Pötsch.
"Det kan påskynda processer, allt vi bör fokusera på är europeisk konkurrenskraft."
Ändå avslutades hans tal med en försonande ton: en marknad som Europas, med cirka 450 miljoner människor, öppnar upp för enorma möjligheter.
– Det är vår uppgift att bygga ett konkurrenskraftigt, hållbart och suveränt Europa, sa Pötsch.
Diskussion om Trumps tullar
Även den efterföljande diskussionen kretsade kring Trump, tullarna och Europas position i detta ekonomiska klimat. Moderator Therese Larsson Hultin, omvärldsanalytiker på Svenska Dagbladet, inledde med att fråga hur Trumps tullar påverkar fordonsindustrin, varpå Pötsch svarade att det största problemet är osäkerheten. Ur ett affärsperspektiv är det svårt att hitta referenspunkter för en strategi, menade han.
"Jag tycker att Europa agerar korrekt. Vi gör klart att vi vill förhandla och att om dessa förhandlingar inte leder till resultat så måste vi vidta åtgärder."
Christian Danielsson, statssekreterare hos EU-minister Jessica Rosencrantz, ifrågasatte huruvida möjligheten att situationen i den amerikanska tullförvirringen skulle förändras inom en snar framtid med ett ”vi får se”, men var samtidigt tydlig:
– Jag tycker att Europa agerar korrekt. Vi gör klart att vi vill förhandla och att om dessa förhandlingar inte leder till resultat så måste vi vidta åtgärder.
Mikael Bäck, VP Corporate Officer på Ericsson, såg dock också en möjlighet i krisen:
– Det kan påskynda processer, allt vi bör fokusera på är europeisk konkurrenskraft.
"Om Xi Jinping ger med sig först kommer det att vara i samklang med djupa analyser, rationella beslutsprocesser och landets långsiktiga intressen."
Sylvia Schwaag Serger, vd för Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA), gav en något mer global bedömning av handelskriget. På frågan från Therese Larsson Hultin om vem som skulle ge med sig först, USA:s president Trump eller Kinas president Xi Jinping, svarade hon:
– Om Xi Jinping ger med sig först kommer det att vara i samklang med djupa analyser, rationella beslutsprocesser och landets långsiktiga intressen.
I slutet av diskussionen lyftes hållbarhetsfrågor och risken att dessa hamnar i skymundan i den rådande turbulensen. Danielsson menade dock att den gröna omställningen och konkurrenskraft är två sidor av samma mynt och fick medhåll av Pötsch som förklarade att hållbarhet bara är möjligt med ekonomiskt välstånd.
På tal om välstånd var samtliga paneldeltagare överens om att Europa kommer att befinna sig i ett bättre läge om fem år än vad det gör nu.
Tysk-Svenska Handelskammarens presidiemedlem Matthias Heiden tackade årsmötets partner: SEB, Scania, Volkswagen Group Sweden, D-fine, TÜV Süd samt Carspect.