
Anna Zimmermann (jurist på Tysk-Svenska Handelskammaren), Lisbet Ryg Olsen (exportchef vid Arvid Nordquist)
Nätverk för kommunikations- och PA-chefer: Så väntas lagen mot greenwashing utformas
Europaparlamentet vill sätta stopp för grönmålning och se till att konsumenterna får bättre information om hållbarheten hos produkterna de köper. Direktivet syftar även till att förhindra oseriösa miljömärkningar, vilket i förlängningen även kan få konsekvenser för de svenska miljömärkningarna.
Vad innebär direktivet om verifiering och kommunikation om uttryckliga miljöpåståenden (Green Claims) för företagen och deras hållbarhetskommunikation? Anna Zimmermann, jurist på Tysk-Svenska Handelskammaren, gästar denna nätverksträff för att berätta om lagstiftningens utformning och hur den påverkar företagen. Lisbet Ryg Olsen, exportchef vid Arvid Nordquist, kommer ge oss en inblick i hur marknadsföring kan utformas för att undvika grönmålning samtidigt som man kommunicerar det som faktiskt görs i klimatfrämjande syfte.
Direktivet vänta publiceras under sommaren 2025 och därefter ska det implementeras i medlemsländerna. Men redan nu måste företag förbereda sig för de nya reglerna. Direktivet om att stärka konsumenterna för den gröna omställningen (ECGT/EmpCo) trädde i kraft i mars 2024.
Välkommen att träffa kommunikationschefer inom Tysk-Svenska Handelskammarens nätverk och knyt nya kontakter på vår afterwork i Stockholm!
Talare
Lisbet Ryg Olsen, exportchef vid Arvid Nordquist
Kl 16.15 Kaffe och registrering
Kl 16.30 Föredrag och diskussion med Anna Zimmermann och Lisbet Ryg Olsen
Kl 17.30 Snacks, dryck och eftersnack
Kl 18.30 Eventet rundas av
Seminariet hålls på svenska.
Evenemanget riktar sig till chefer inom kommunikation och samhällskontakter inom Tysk-Svenska Handelskammarens nätverk och är kostnadsfritt att delta i.
Kontakt

Malin Johansson
Kommunikationschef
Kontakt
