v.l.n.r. / från vänster i bild: Teodor Bjurling (Celonis), Ricarda Essrich (ELS), Dr. Stefan Fleckenstein (d-fine)

Så använder medlemsföretagen AI

2023-12-11

Celonis lösningar förutsäger och förbättrar ledtider. Behovet hos Europas företag att automatisera processer och skala upp verksamheten genom AI-tekniken är stort menar konsultbolaget d-fine. Även hos Essrich Language Services effektiviseras processer tack vare AI men utan mänsklig expertis fungerar översättningarna inte. Möt tre medlemsföretag som använder AI i sin verksamhet. 

Essrich Language Services (ELS)

Essrich Language Services (ELS) erbjuder språktjänster för företag inom bygg- och industrisektorn och är specialiserade på tekniska översättningar och marknadsföringsöversättningar från och till skandinaviska språk. 

Ricarda Essrich, vd och ansvarig för den operativa ledningen, berätta för oss hur Essrich Language Services använder artificiell intelligens i sitt dagliga arbete?

Vi har utforskat möjligheterna med maskinöversättning i vår bransch i flera år.  Översättningsvärlden genomgår för närvarande omvälvande förändringar på grund av den snabba teknikutvecklingen och den enorma mediala närvaron av ämnet AI.  

På ELS använder vi sedan en tid tillbaka verktyg som DeepL, Google Translate och AWS för översättningar, och generativ AI som ChatGPT för innehållsskapande. Detta kan dock bara göras genom att noggrant kontrollera resultatet, då resultaten ofta ser bra ut på ytan men vanligtvis har betydande brister, bland annat när det gäller korrekt och konsekvent terminologi. Detta gäller i ännu högre grad ju mer specialiserade texterna är och ju mer sällsynta språken är. Att helt överlåta en teknisk specifikation för exempelvis en utlysning av ett svenskt tunnelbygge till AI är för närvarande inte genomförbart. 

"Att helt överlåta en teknisk specifikation för exempelvis en utlysning av ett svenskt tunnelbygge till AI är för närvarande inte genomförbart." 

Hur gynnas era kunder av utvecklingen?

Essrich Language Services förlitar sig på kombinationen av AI och mänsklig språklig och teknisk expertis. Genom riktad användning av olika tekniker kan vi arbeta mer effektivt och förkorta leveranstiderna. Här blir frågan om rådgivning och information allt viktigare. Många kunder vill ha hjälp med att avgöra vilka projekt som bäst lämpar sig för användning av AI, eftersom de har insett att maskinöversatta resultat som verkar användbara vid första anblicken sällan håller för en noggrann granskning. Vi arbetar sedan tillsammans med dem för att utveckla och förverkliga den mest förnuftiga lösningen för det aktuella projektet, via en avvägning mellan de tre aspekterna kvalitetskrav, leveranstider och kostnader. 

d-fine

d-fine grundades 2002 som ett europeiskt konsultföretag med fokus på kvantitativt utmanande ämnen. Med fler än 1 500 konsulter inom koncernen utvecklas skräddarsydda, framtidsorienterade lösningar för kunderna med design och implementering under ett och samma tak.

Stefan Fleckenstein, chef och projektledare på Stockholmskontoret, vilka utmaningar står europeiska företag inför för närvarande?

Företagen behöver automatisera processer och skala upp verksamheten. Detta i en miljö med osäker inverkan av nya regler som till exempel EU:s AI-Act och brist på expertis inom AI. Därutöver måste AI integreras med befintliga äldre system, vilket ofta innebär komplexa anpassningar. Dessa hinder kräver strategiska lösningar för att bibehålla konkurrenskraft och operativ effektivitet, särskilt om företagen vill bevara europeiska värderingar.

Hur används AI i er konsultverksamhet och vilken nytta har AI för era kunder?

Internt används AI för att skala upp och påskynda uppgifter som att starta projekt, förbättra texter, kvalitetssäkra dokument och kod. För våra kunder täcker vi hela värdekedjan i AI från att identifiera use cases och träning av modeller till implementering. Kunderna drar nytta av detta genom höjd effektivitet och bättre strategiskt beslutsfattande. Vi realiserar denna nytta med våra AI-tjänster, som bland annat omfattar plattformar för avancerad analys, processautomatisering och MLOps.

Celonis

Münchenbaserade SaaS-företaget Celonis första 12 år är en ren framgångssaga. Nyckeln till framgången heter process mining, ett sätt att röntga processer och upptäcka ineffektivitet i företagen.

Teodor Bjurling, value engineer, hur använder Celonis AI i sin verksamhet?

Vi använder AI dagligen i våra verksamheter och produkter, även innan ChatGPT lanserades. Vi nyttjar olika typer av AI, inklusive uppgiftsspecifika maskininlärningsmodeller för verksamhetsrelaterade ändamål med högt affärsvärde, såsom att identifiera duplikationer av fakturor och förbättra distributionen av material i värdekedjor. Vi använder även AI i våra processanalyser för att förutsäga ledtider, försenade betalningar och leveranser, samt i kombination med automatisering för att proaktivt hantera de förbättringsmöjligheter vi identifierar.

Vilka fördelar har AI skapat för kunden?

Eftersom vi i grunden arbetar med processförbättring för globala företag skapar användningen av AI nya möjligheter för våra kunder att frigöra mer värde i sina verksamheter och att nå värdet snabbare. Nyligen lanserade vi vår Process Copilot med begränsad tillgänglighet, där kunder kan utföra processanalyser baserat på konversation. Det leder till insikter snabbare och på ett mer demokratiskt sätt inom organisationen. Våra kunder kan inte bara använda den inbyggda AI:n för att förbättra sina processer, utan också använda Celonis för att utvinna mer värde från de AI-initiativ de redan investerat i. Celonis Process Intelligence Graph ger kunderna en enhetlig förståelse för hur alla deras processer är utformade och utförs. Genom att dela denna förståelse med sina befintliga AI-initiativ kan de uppnå exponentiella resultat, eftersom denna processintelligens kan användas som holistisk beslutsinformation.

 

I en serie artiklar lyfter vi hur medlemsföretagen använder AI i sin verksamhet och vilken nytta den skapat. Läs även hur Bosch Rexroth, IFS, Storykit och DHL använder AI i sin verksamhet.