Kent Jonsson står framför en Mercedes-Benz E-Klass

Upplands Motors vd Kent Jonsson med en E-Klass från Mercedes-Benz.

Foto: Upplands Motor

Upplands Motor bjuder kunderna på det lilla extra

I mars 2017 tog Upplands Motor över Mercedes-Benz tre anläggningar i norra Storstockholm med 170 anställda och en omsättning på 1,6 miljarder kronor. Det familjeägda bolaget med nu totalt 700 anställda säljer utöver det tyska nytillskottet märkena Volvo, Ford, Renault samt Dacia och siktar på att vara Sveriges bästa serviceföretag till 2020. Tysk-Svenska Handelskammaren mötte Kent Jonsson, vd för Upplands Motor, för en intervju om hur det ska gå till.

Tysk-Svenska Handelskammaren: Hur går samarbetet med tyska Mercedes-Benz, märker ni av skillnader i affärskulturerna?

Kent Jonsson: Samarbetet går mycket bra. Bägge parter har höga ambitioner för utvecklingen på den svenska marknaden och det känns verkligen att Mercedes-Benz arbetar hårt tillsammans med oss för att lyckas. Det allra mesta i våra företags affärskulturer är ganska lika. De skillnader som finns kan främst härledas till skillnaden på företagsstorlek. Mercedes-Benz är en enorm koncern och därför finns mer byråkrati och saker kan bli lite krångliga ibland. Vi omsätter i detta sammanhang blygsamma 5 miljarder kronor. Men Mercedes-Benz har överraskat mig genom att vara mycket mer informella än vad jag är van med från andra tyska storbolag. Det är till exempel inte ovanligt att träffa en högre tysk Mercedes-chef i jeans.

Mercedes-Benz ökar sin försäljning i Sverige. Vad efterfrågar kunderna när de ska välja bil idag?

Generellt ser vi att kunderna i större utsträckning köper dyrare bilar och att fler väljer möjligheten till privatleasing. Mercedes-Benz nya produktprogram har attraherat helt nya kundgrupper och där ökar försäljningen av mindre suvar.

Det talas nu om utfasning av dieselbilar i Tyskland. Hur ser du på framtidens mobilitet? Hur kommer våra bilar att drivas om låt säga fem år?

På längre sikt tror jag att elbilarna kommer att ta över. Vi kommer att se en stor ökning av bilar med eldrift redan 2020. Dock kommer huvuddelen av elbilarna att även ha en konventionell motor. Även om det idag pratas om att dieselmotorerna är ett problem så är de nya Euro6-motorerna väldigt bra motorer med bra miljövärden. Denna typ av motorer kommer att vidareutvecklas och finnas kvar under en lång tid framöver.

Upplands Motor har ett lite annorlunda tänk när det gäller service, berätta om det!

Vi tror på riktigt bra service för både dig och din bil. Där skiljer vi oss från många av våra kollegor i branschen – genom att verkligen fokusera på det som skapar kundnöjdhet. Vi har satsat mycket på att ha inbjudande lokaler där vi bland annat bjuder på lunch, frukost, gym, golf och massage. Under de senaste fyra åren har vi organiskt växt med 65 procent trots minimal marknadsföring – genom att vi fått nöjda kunder som rekommenderar oss till sina vänner och kollegor.

Hur drar ni nytta av digitaliseringen? Några nya innovativa lösningar som du kan berätta om?

Vi har gjort en massa saker inom detta område. En av de senare är att vi nu skapat möjligheter att lämna och hämta bilen för service dygnet runt via en automat, och fakturan kan man förstås se i sin app där man också kan betala den. Vi är nu bara i början av den teknikutveckling som sker och som bland annat kommer att ge oss självkörande bilar inom en inte allt för lång framtid.

Upplands Motor Holding AB är ny medlem i Tysk-Svenska Handelskammaren från i år. Vad förväntar du dig av medlemskapet för er som företag?

Jag hoppas kunna knyta nya kontakter för framtida samarbeten och förhoppningsvis få möjlighet att sprida lite kunskap kring Mercedes-Benz fantastiska produkter.

 

I vår serie Månadens medlem träffar vi varje månad en företrädare för ett av Tysk-Svenska Handelskammarens runt 1150 medlemsföretag och får en inblick i bolagets verksamhet och aktuella frågor.