collage Chimney

Foto: Chimney

Erkänd i Hollywood och välkänd i Berlin – Edisens kreativitet lockar

Svenskägda produktionsbolaget Edisen (Chimney när denna artikel först publicerades) är en veteran i branschen som inte tappat någonting av sin kreativa hunger. 2021 utsågs företaget till Årets Contentbyrå av tidningen Resumé.

För Tysk-Svenska Handelskammaren berättar Chimneys grundare och vd Henric Larsson om utvecklingen inom digital, automatiserad och datadriven kommunikation och om hur kulturella skillnader i Tyskland och Sverige förvandlas till insikter och möjligheter.

Tysk-Svenska Handelskammaren: Ni beskriver er som företaget där kreativitet möter produktion och teknik. Berätta mer!

Henric Larsson: Vi blandar idéer och produktion, kreativitet och teknik, tänkare och doers, underhållning och reklam. Vi har över 400 talanger runt om i världen men arbetar som en och bildar olika former beroende på kunden och utmaningen. Och faktiskt, hälften av personalen är baserad i Tyskland och Sverige.

Chimney grundades för 25 år sedan och har verkat under en tid när digital marknadsföring exploderat i betydelse. Hur ser du på tillväxten och framtidsutsikterna för det som kallas MarTech, alltså sammanslagningen av marknadsföring och teknologi?

När vi startade vårt företag för 25 år sedan investerade vi i teknik och kreativitet relaterad till filmproduktion. Vi växte snabbt upp och fick tidigt erkännande inom avancerad post production och visuella effekter. Vi lockade stora kunder, expanderade internationellt och vann alla möjliga utmärkelser inklusive ett par Oscarstatyetter. Längs vägen började varumärken med höga ambitioner och nyfikna marknadsavdelningar ringa oss. De ville att kreativt innehåll i världsklass skulle fylla deras kanaler. Idag använder vi MarTech för att ”stay on brand” oavsett var vi väljer att kommunicera. Optimera berättelser som engagerar publik. Att bygga varumärken och sälja produkter längs vägen.

"Vi lockade stora kunder, expanderade internationellt och vann alla möjliga utmärkelser inklusive ett par Oscarstatyetter."

Under de senaste åren har artificiell intelligens (AI) och teknik gjort en hel rad verktyg tillgängliga för att spåra prestanda, beteende och följare. AI och algoritmer tar dock bara hänsyn till toppen av isberget – utan kulturell insikt och lokala experter ser kunderna inte vad som finns och varför.

Chimney finns på flera platser i världen, bland annat i Berlin och i Stockholm. Vilka är de största skillnaderna mellan den tyska och svenska marknaden gällande marknadskommunikation?

Låt oss börja med att säga att människor i grund och botten liknar varandra. Vi har alla samma grundläggande behov och önskemål men kultur och geografi formar oss ibland till separata flöden av attityd och beteende. Detta måste du ha i åtanke och agera på om du vill maximera avkastningen på dina marknadsföringsinvesteringar. Tyskland är inte bara Berlin och Sverige är inte bara Stockholm. Båda länderna har sina egna marknader beroende på vad du säljer och vilket märke du vill bygga.

"Tyskland är inte bara Berlin och Sverige är inte bara Stockholm."

Att ge lokal insikt i en centralt utformad global kampanj eller strategi är avgörande för att säkerställa de högsta nivåerna av lokalt engagemang, relevans och därmed efterlevnad. Utan detta inledande skede kan varumärken drabbas av olika oönskade konsekvenser:

  • Misslyckade koncept/strategier/kampanjer efter kostsamt utvecklingsstadium
  • Dåligt engagemang och lokal efterlevnad (internt och externt)
  • Minimerad utrullning till endast ett litet urval av marknader
  • Skada på varumärkes rykte och behov av krishanteringsplan

På Chimney använder vi expertis från över 150 specialister på marknaden i både Tyskland och Sverige för att upptäcka kulturella skillnader och göra dem till möjligheter. Kunderna kan dra nytta av realtidsinriktade insikter (från konsument- och branschtrender till benchmarking, marknadssegmentering och heta kampanjer) för att maximera effekten av deras kommunikation över gränserna och med gemenskaper och subkulturer.

Ni producerar även filmer åt streamingtjänster, bland annat Netflix. Vad kännetecknar den svenska, den tyska respektive den amerikanska kulturen inom filmindustrin?

Vi kan se att alla marknader satsar på fler lokala produktioner för en global publik. Detta är ett direkt resultat av att streamingaktörer såsom Netflix, HBO och Amazon köper och utvecklar innehåll. Det gör att filmerna och serierna blir mer anpassade i ett globalt cineastiskt uttryck. Samtidigt så tänjs gränserna för det kreativa uttrycket på ett spännande sätt och det blir nästan svårt att urskilja var produktionen kommer ifrån, om man bortser från originalspråket.

Vilka företag vänder ni er till? Kan du ge exempel på typiska kunder till Chimney och vad kan ni göra för dem?

När varumärken upptäcker Chimney stannar de hos Chimney. Många har varit hos oss i mer än 10 år, några i 25. Vi tror att detta beror på vår höga produktionskvalitet och klientservice. Vi välkomnar alla märken med höga ambitioner. Några av dem är Netflix, Dyson, Ikea och H&M.

Varför är Chimney medlem hos Tysk-Svenska Handelskammaren?

"Det är helt enkelt sunt förnuft att vara medlem."

Vi är ett globalt företag med kontor och marknader runt om i världen. En av dem är den tyska marknaden som vi hanterar genom vårt kontor i Berlin. Det är helt enkelt sunt förnuft att vara medlem. Vi gillar hur Tysk-Svenska Handelskammaren fungerar och vi tror att vi både kan gynna oss själva och bidra till övriga medlemmar.


I vår serie Månadens medlem träffar vi varje månad en företrädare för ett av Tysk-Svenska Handelskammarens runt 1160 medlemsföretag och får en inblick i bolagets verksamhet och aktuella frågor.