
Foto: Dursol
Autosol gör Sverige glänsande
Produkter av varumärket Autosol som används inom rengöring, polering och skötsel av bilar, båtar, motorcyklar och andra ytor i företag och hem har funnits att köpa i Sverige sedan 1949. Med Tysk-Svenska Handelskammarens hjälp har den tyska tillverkaren av Autosol-produkterna, Dursol, nu bildat sitt första dotterbolag på den svenska marknaden. Vincent Koehne, tillträdande vd för det nya bolaget Dursol Nordic AB, berättar i vår intervju varför man nu vill förstärka sin närvaro i Norden och vad som gör den svenska marknaden speciell för företaget.
Tysk-Svenska Handelskammaren: I nära 70 år har ni erbjudit era produkter på den svenska marknaden. Hur kommer det sig att ni först nu öppnat kontor i Sverige och därmed förstärker er närvaro?
Vincent Koehne: Den svenska marknaden tillhör en av våra starkaste försäljningskanaler i Europa för marin- och metallskötselprodukter. Med vårt första dotterbolag i Sverige blir vi än mer konkurrenskraftiga, kommer närmare våra kunder här i Norden och skapar en större flexibilitet. Genom att öppna ett lokalt kontor vill vi visa att vi satsar på den svenska marknaden.
På vilket sätt skiljer sig Sverige från er tyska hemmamarknad och andra marknader runt om i världen?
Klimatet och närheten till vatten gör Sverige till en väldigt speciell marknad. Svenskarna värdesätter bra produkter av hög kvalitet och är beredda att betala ett rimligt pris för dem.
Hur säljs era produkter på den svenska marknaden idag och vilka planer har ni gällande detta?
Som tillverkare säljer vi våra produkter uteslutande business-to-business. Ni hittar våra produkter i hela landet på olika byggvaruhus, bensinstationer, marina återförsäljare och detaljister. Planerna för de kommande åren ligger fast: Autosol ska utvecklas till att bli ett av de största varumärkena för kemiska rengöringsmedel i Sverige – inom allt från bilskötsel för yrkesmän och slutanvändare via högeffektiva rengöringsmedel för tillverkningsindustrin till grundrengöring av metallytor i hemmet.
Vilka av era produkter efterfrågas allra mest i Sverige och varför?
Närheten till vattnet spelar en avgörande roll! Autosol marinprodukter har vid flera tillfällen fått bäst i test-utmärkelser och hör till de första båtskötselmedlen som infördes i Sverige. Nästa gång du går förbi en av de många båtbryggorna i Sverige och njuter av att se de rena, glänsande båtarna kan du vara säker på att Autosol har en stor del i denna finish. Det kalla klimatet är likaså en betydande faktor. Många av våra produkter har tagits fram särskilt för de svenska förhållandena.
Har ni redan kunnat se några framgångar sedan ni öppnade ert svenska kontor?
Under de senaste månaderna har vi lanserat några nya produkter på den svenska marknaden. En framgång är att Bauhaus i Sverige nu tagit in våra produkter för metallytor och marint bruk i sitt sortiment. Intresset från deras håll har visat sig vara stort och på så sätt kunde vi snabbt omsätta det gemensamma projektet. Dessutom har SGA Trading i Stockholm tagit in våra bilskötselprodukter. Vi vill rikta ett stort tack till våra partner och ser fram emot många framgångsrika år.
Vilken konkret nytta ser ni med medlemskapet i Tysk-Svenska Handelskammaren och våra tjänster?
Tysk-Svenska Handelskammaren har på bästa sätt hjälpt oss med bolagsbildningen från början till slut. Genom dess fackkompetens inom den svenska företagsvärlden kunde vi snabbt omsätta våra planer. Vi ser fram emot många fler år av medlemskap och spännande evenemang.
I vår serie Månadens medlem träffar vi varje månad en företrädare för ett av Tysk-Svenska Handelskammarens runt 1150 medlemsföretag och får en inblick i bolagets verksamhet och aktuella frågor.