Foto: Tim Reckmann/Pixelio/Unsplash

Webbinarium: Så lyckas du på den tyska marknaden 2020

Tyskland är världens fjärde största ekonomi, Europas ekonomiska motor och har flera år i rad rankats som Sveriges viktigaste exportmarknad. Med ett samlat exportvärde på 157 miljarder kronor under 2018 fortsätter den tysk-svenska handeln att öka och framtiden ser ljus ut. Under den här kursdagen kommer du lära dig alla dos och don'ts när det gäller dina affärer med Tyskland.

Välkommen till ett seminarium där du får konkreta råd, inspiration och framgångstips. Våra experter går igenom den tyska näringslivsstrukturen, marknadspotentialen och vilka kulturella skillnader du bör känna till när du gör affärer i Tyskland. Vi går igenom olika försäljningskanaler och vilka märkningar som gör dina produkter mer attraktiva.

Dessutom får vi lyssna till och inspireras av Bookbeat och Academedia som kommer att berätta om sina erfarenheter med etableringen i Tyskland. Invest in Bavaria kommer att berätta om hur du lyckas med etableringen i Bayern, ett av Tysklands viktigaste ekonomiska nav. Även DB Schenker finns på plats och berättar om hur du lyckas med logistiken i Tyskland.

Hur
Vi följer nuvarande restriktioner vad gäller antal deltagare vid sammankomster liksom rekommendationen att hålla avstånd till andra personer. Antalet deltagare i våra lokaler är därmed begränsat enligt nuvarande rekommendationer. Därför erbjuder vi även att delta online.

För vem
Seminariet riktar sig till svenska företag och startups som planerar att etablera sig eller att börja sälja produkter och tjänster på den tyska marknaden. Är ditt företag redan verksamt i Tyskland? Delta gärna för att få råd om hur ni kan lyckas bättre. Målet är att ge kunskaper i vad som gäller för den tyska marknaden oavsett om ditt företag är verksamt inom B2C eller B2B.

Anmälan
Deltagaravgift för medlemmar i Tysk-Svenska Handelskammaren, Svensk Handel eller Svensk Digital Handel är 1600 SEK. Övriga betalar 2500 SEK. Moms tillkommer. Vid avbokning senare än 12 oktober debiteras hela beloppet men platsen kan överlåtas.

Välkommen att anmäla dig här!

 

Så här tyckte deltagarna om förra årets seminarium:

Daniel Binett, Ozonetech:

Jag uppskattade att man verkligen fick konkreta tips. Jag kommer ta med mig hur viktigt det är att läsa på ordentligt innan man ska träffa tyskar på ett möte och hur viktigt det är att kunna prata tyska i Tyskland. Jag tyckte det lät klokt att fokusera resurserna på en region. Det var lärorikt att höra att Tyskland egentligen är 16 olika marknader med regionala skillnader som man måste ta hänsyn till!

Linnea Rönnkvist och Kenny von Walden, Gårdssällskapet:

Vi satsar på att expandera till Tyskland kring årsskiftet, så det var bra att höra vad man ska fokusera på och vad man ska undvika. Tyskland är spännande för oss eftersom det finns en liknande mentalitet i Tyskland kring vår produkt. Det känns dock lite utmanande med all lagstiftning kring förpackningar, det är lätt att göra fel där!

 

Kontaktperson

Katharina Hardt

Projektledare

Telefon

+46-8-665 18 59

08:30
arrow_forward
13:00
21 okt
2020
Webbinarium/Tysk-Svenska Handelskammaren
Valhallavägen 185
Online/Stockholm

I samarbete med