Martha Helke, Scandinavian Incentives, delar ut Stockholmskort till Horst Höfflin och Annegret Haffa, Dr. Haffa & Partner GmbH.

Karin Bock-Häggmark och panelen Ulrich Link, Lufthansa, Ninni Löwgren, TSHK, och Richard Bader, ERV

Ulrich Link, Ninni Löwgren och Richard Bader diskuterade tyskt kontra svenskt ledarskap.

Publiken fick ta del av många personliga råd och tips från panelen.

Gästerna kunde även följa diskussionen från entréplan som låg en våning upp från paneldiskussionen.

Michael Lehmann-Horn från Magic Multi Media Sverige AB gav exempel på olikheter han upplevt som tysk i Sverige.

Tysk-Svenska Handelskammarens vd, Ralph Tischer, hälsade alla välkomna.

Karin Mäntymäki, vd Stockholm Convention Bureau, gav en innovativ introduktion till Stockholm som destination.

På främre raden sågs representanterna från Stockholm Convention Bureau samt deras Stockholmspartner.

Jeanette Bauer, Artipelag

Ulrich Link, Ralph Tischer och Richard Bader

Hartmut Hechler och Evelyn Hammerle-Hechler från Hechler Consult Energie und Umwelt

Martha Helke, Scand. Incentives, och Hanna Wrangö, Stockholm Convention Bureau, i samtal med Claudia Strauch, Strauchmedia.

Elin Krepper och Jenny Johansson Carnhamre från Wirecard samt Vivien Haak, 1A Pharma

Michael Segal och Ilka Köhler, båda från Generali Versicherung AG

Stockholm – it’s not a coincidence! - se filmen på youtube (länk nedan i texten)

Alla ville vara med och ha en chans att vinna resan med flyg och hotell till Stockholm.

Nicole Siewert från Conference & Touring i München tog emot kvällens pris av Karin Mäntymäki och Ulrich Link.

Frank Dollerndorf från IHK für München und Oberbayern och Birgit Schmid-Bernskötter från Birgit Bernskötter Marketing Services

Den skandinaviska buffén kom från Rilano Hotels München.

Richard Bader, Ralph Tischer och Johannes von Hülsen, ERV

Ninni Löwgren från Tysk-Svenska Handelskammaren.

Gästerna bjöds bland annat på älg-carpaccio.

Peter Hartmann, MRK Management Consultants GmbH, Ninni Löwgren och Elke Fromman, PSI Transcom GmbH

Richard Bader och Johannes von Hülsen från ERV samtalar mer Hanna Wrangö från Stockholm Convention Buraeu.

Albrecht von Malortie från bolaget med samma namn i samtal med Jeanette Bauer från Artipelag.

Gästerna minglade mellan bilarna på BMW Pavillon.

Det fanns även tillfälle för gästerna att provsitta de allra senaste BMW-modellerna.

Kvällens program

Välkommen in och knyt nya tysk-svenska kontakter!

München mötte Stockholm

2014-10-21

Stockholm och München har mycket gemensamt. Den 15 oktober bjöd Tysk-Svenska Handelskammaren in till en näringslivskväll tillsammans med Stockholm Convention Bureau för att lyfta fram vad som förenar städerna. Kvällen bjöd även på diskussioner om hur affärskulturerna skiljer sig åt och hur det är att förena karriär med familj i Sverige. 

Stockholm har flera likheter med München. Båda städer är ungefär jämnstora, har ett starkt näringsliv och växer så det knakar. Allt fler benchmarkingresor äger rum mellan städerna för att lära av varandras framgångsfaktorer.

Efter att München hade presenterat sig på Tysk-Svenska Handelskammarens business kickoff i Stockholm i slutet av augusti var det nu dags för Stockholm att visa upp sig för näringslivet i München. Över 80 personer kom till handelskammarens mingel i fräscha BMW Pavillion på Lenbachplatz. Med Stockholm Convention Bureau som partner bjöd kvällen på många nya möten och diskussioner om vad som förenar och vad som skiljer svenskt ledarskap från tyskt, Stockholm från München.

Fler svenska företag i södra Tyskland

Ralph Tischer, vd för Tysk-Svenska Handelskammaren, hälsade gästerna välkomna och poängterade att allt fler svenska bolag väljer att etablera sig i södra Tyskland.

– Tidigare placerade sig de svenska företagen som en banan på Tysklandskartan – mellan Hamburg, Nordrhein-Westfalen och Frankfurt. Med allt fler svenska företag som etablerar sig i södra Tyskland bildar de nu snarare en elefantfot där.

Karin Mäntymäki, vd för Stockholm Convention Bureau, introducerade Stockholm genom den innovativa 4-minutersfilmen ”Stockholm – it’s not a coincidence!”. Hon lyfte särskilt fram life science, clean tech and IKT som branscher där Stockholm ligger långt framme.

– Stockholm är en av de mest snabbväxande städerna i världen och lockar många utländska företag, särskilt inom dessa branscher. Vi är här för att visa på Stockholms möjligheter.

Tyskt kontra svenskt ledarskap

Efter introduktionen från den svenska huvudstaden möttes Richard Bader, vd för tyska reseförsäkringsgruppen ERV med säte i München, Ulrich Link, General Manager på Lufthansa i Skandinavien, Finland och Baltikum med placering i Stockholm, och Ninni Löwgren, avdelningschef på Tysk-Svenska Handelskammaren och författare till boken "Din guide till tysk affärskultur/Der schwedisch-deutsche Businessführer", i en spännande paneldiskussion om tyskt kontra svenskt ledarskap. Mer om vad som framkom i denna diskussion kan du läsa här.

Kvällen fortsatte med mingel och skandinavisk buffé. Under kvällen drogs en vinnare av en tur- och returresa med Lufthansa för två personer München-Stockholm, övernattning på Clarion Hotels i Stockholm samt besökskortet "Visit Stockholm". Den lyckliga vinnaren blev Nicole Siewert från Conference & Touring i München.

De medverkande företagen från Stockholm presenterade annorlunda och exceptionella konferensmöjligheter. Representanterna på plats var Martha Helke, Scandinavian Incentives, Anna Westerberg, Nordic Choice/Clarion Hotels och Jeanette Bauer, Artipelag. Även Ett Hem som representerades av Hanna Wrangö, Tysklandsansvarig på Stockholm Convention Bureau, är värt att titta på för alla som söker något speciellt för sin Stockholmskonferens.