Frankfurt skyline

Foto: Unsplash

Interkultureller Workshop auf Schwedisch: Så gör du framgångsrika affärer med tyskar

Tyskland är vår viktigaste handelspartner och för många svenska företag en självklar del av verksamhetsutvecklingen. Men för att lyckas på den tyska marknaden är det viktigt att förstå hur man ska göra affärer med tyskar. Tysk-Svenska Handelskammaren erbjuder en digital workshop där du får lära dig hur tyska beslutsfattare tänker och fungerar samt vilka kulturella skillnader du bör ha koll på när det gäller Tyskland.

Vad är typiskt tyskt och vad är typiskt svenskt? Denna fråga är särskilt viktig i näringslivet. Närheten och det goda samarbetet våra länder emellan gör att det som skiljer oss åt kan vara lätt att missa. Resultatet av ett väl förberett affärsmöte kan bli ett helt annat än du önskar om du inte är medveten om de kulturella skillnaderna. Kursledare Ninni Löwgren Tischer har mångårig erfarenhet från det tyska och svenska affärslivet och med konkreta exempel från bilaterala samarbeten berättar hon hur du undviker fallgroparna och hur du istället kan dra nytta av våra olikheter för att lyckas bättre i affärerna med tyskar. Workshopen är på svenska och antalet deltagare är begränsat till 20 personer.

Innehåll

  • Fakta om det tyska samhällets och näringslivets struktur som påverkar affärskulturen
  • Tyska värderingar, beteendemönster och trender
  • Så fungerar tyska hierarkier, möten och beslutsprocesser
  • Hantera olika konkreta jobbsituationer: Ska man ta en kopp kaffe med sina tyska kolleger? Vilka kort ska man spela i en förhandling? Vilka ord bör man helst undvika?
  • Praktiska exempel från deltagarnas egna upplevelser från det dagliga arbetet och verktyg för att framgångsrikt hantera sina tyska affärsrelationer

Program
09.00                  Digital workshop via länk
10.15                  Bensträckare och påfyllning av kaffe
10.30                  Workshopen fortsätter via länk
12.00                  Workshopen avslutas

För vem
Denna workshop riktar sig till personer som har tyska affärskontakter, ingår i ett team med tyskar eller jobbar på ett tyskt bolag och är verksam som vd, export-, försäljnings-, inköps- eller marknadschef.

Mer om vår kursledare

Ninni Löwgren Tischer
Ninni Löwgren Tischer är affärsområdeschef för Market Entry & Business Development på Tysk-Svenska Handelskammaren. Sedan många år håller hon regelbundet kurser om interkulturella skillnader mellan Tyskland och Sverige. Just nu är hon aktuell med nyutgåvan av boken Din guide till tysk affärskultur.

 

Anmälan och kostnad

Medlem i Tysk-Svenska Handelskammaren 1 800 kr
Inte medlem 2 300 kr

 

Bok Din guide till tysk affärskultur

Moms tillkommer på samtliga priser. Anmälan är bindande och du betalar med kort när du får din bekräftelse. Vid avbokning senare än två veckor före kurstillfället sker ingen återbetalning av deltagaravgiften, däremot får du gärna överlåta din plats till någon.

Anmäl dig här!



 

Blev du nyfiken på vad ett medlemskap innebär kan du läsa mer här. Blir du medlem betalar du den lägre deltagaravgiften!