REPA-logo

Klassificering

- Återvinningssymbol

Vad står symbolen för?

Symbolen är Reparegistret AB:s varumärke. REPA är en serviceorganisation åt materialbolagen med uppgift att erbjuda företag möjlighet att uppfylla sitt producentansvar för förpackningar av plast, metall, papper/kartong och wellpapp. Användaren av symbolen visar att han är ansluten till systemet för insamling och återvinning av förpackningar.

Lagligt krav?

Företagen som tillverkar, importerar eller säljer förpackningar eller en förpackad vara på den svenska marknaden har producentansvar enl. lag (SFS 2006:1273), det omfattar alla typer av förpackningar, konsument-, transport- samt industri-förpackningar

Krävs licens, avtal, certifiering eller medlemskap?

Anslutning till Repa krävs

Är användningen av symbolen avgiftsbelagd?

Anslutningen är avgiftsbelagd

Användning av symbolen

Symbolen få användas av alla anslutna företag på säljmaterial, fakturor, följesedlar, broschyrer och liknande men inte på förpackningar

Övrigt

Genom att ansluta sig till REPA och betala förpackningsavgiften uppfylls producentansvaret, dvs. tillhandahålla insamlingssystem, omhänderta förpackningar på ett miljömässigt godtagbart sätt, samråda med kommuner, informera och rapportera om resultaten.

Norman Karsch

Miljörapportering | International Key Account Manager

Telefonnummer:
+46-40-30 49 41
Wir nehmen Anfragen ausschließlich von Unternehmen und Organisationen an.
Durch das Absenden des Formulars verarbeitet die Deutsch-Schwedische Handelskammer Ihre persönlichen Daten. Datenschutzerklärung | Deutsch-Schwedische Handelskammer
Diese Frage dient dazu, zu testen, ob Sie ein menschlicher Besucher sind oder nicht, und um automatisierte Spam-Übermittlungen zu verhindern.