Öko-Tex / Oeko-Tex

Klassificering

Kvalitetssymbol

Vad står symbolen för?

Symbolen visar att en textilprodukt har säkerställts vara fri från hälsoskadliga ämnen enligt Öko-Tex-Standard 100.

Lagligt krav?

Nej.

Krävs licens, avtal, certifiering eller medlemskap?

För att få använda symbolen på en produkt måste varje länk i produktionskedjan, från råmaterial till den färdiga produkten, certifieras av en ackrediterad kontrollant.

Är användningen av symbolen avgiftsbelagd?

Ja.

Användning av symbolen

Certifiering berättigar till frivillig användning av symbolen.

Övrigt

Vanligtvis kontrolleras produktgrupper årligen av kontrollorganisationen.

Denna information är en del av vår symbolguide som omfattar över 60 förpacknings-, återvinnings-, miljö-, kvalitets-, hälso-, och varningssymboler.

Alla symboler från A till Ü

Norman Karsch

Miljörapportering | International Key Account Manager

Telefonnummer:
+46-40-30 49 41
Wir nehmen Anfragen ausschließlich von Unternehmen und Organisationen an.
Durch das Absenden des Formulars verarbeitet die Deutsch-Schwedische Handelskammer Ihre persönlichen Daten. Datenschutzerklärung | Deutsch-Schwedische Handelskammer
Diese Frage dient dazu, zu testen, ob Sie ein menschlicher Besucher sind oder nicht, und um automatisierte Spam-Übermittlungen zu verhindern.