
E-handel i Tyskland och Sverige
Vill du sälja dina varor online till tyska kunder? Vill du etablera ditt e-handelsföretag i Tyskland? Vi vet vad som krävs för att lyckas. Våra medarbetare kan hjälpa dig att anpassa din e-handelssajt till respektive marknad, till gällande regler och kundernas förväntningar.
E-handel är en starkt växande bransch i både Tyskland och Sverige. Det finns stor potential i marknaden samtidigt som det krävs en hel del arbete innan ett företag kan komma igång med sin e-handelstjänst.
Tio tips för e-handlare
- Se till att ha en felfri översättning av hemsidan till tyska med målgruppsanpassat tilltal (du/Sie). Den bör vara skriven av en tyskspråkig copywriter.
- Skapa förtroende för dina produkter genom att använda testcertifikat eller sigill som ”Trusted Shops”, gärna på startsidan.
- Erbjud tyskspråkig kundsupport och snabba leveranser med tydlig (helst gratis) returprocess.
- Tänk på att om ni har ett tyskt momsnummer så måste varor som levereras till en tysk slutkund redovisas i en tysk momsdeklaration.
- Erbjuda fakturabetalning, men se till att era fakturor uppfyller de gällande formkraven.
- Beakta alla formella krav vid utformningen av webbplatsen (impressum, dataskyddspolicy, information om ångerrätten, korrekt prisinformation osv.)
- Anpassa allmänna villkor till tysk rätt, särskilt när ni säljer till konsumenter.
- Se till att göra juridiskt rätt från början för att undvika att riskera en ”Abmahnung” – varning från advokater.
- Ta ditt producentansvar: Innan produkter avsätts på den tyska marknaden mot slutkonsument måste producenterna/företagen ta fullt ansvar för avfall i form av förpackningar, elektronik, batterier samt i framtiden också textilier. Det är krav på registrering hos ett återvinningsföretag liksom myndighet i Tyskland.
- Låt en expert på tysk e-handel granska din hemsida utifrån tyska ögon innan du börjar sälja.
Vår service för e-handelsföretag
Det går att spara tid och pengar om man i ett tidigt skede informerar sig om vilka krav som ställs på ett e-handelsföretag och dess produkter. Med runt 60 medarbetare erbjuder vi ett brett spektrum av tjänster för marknadsetablering under ett och samma tak. Handelskammarens businessexperter, ekonomer och jurister hjälper både svenska och tyska e-handelsföretag att lyckas i startfasen. Vi kan bland annat bistå dig med:
- Etablering och marknadsanalys
- Juridisk rådgivning kring informationskrav på hemsidan, anpassning av köp- och leveransvillkor till tysk respektive svensk rätt, avtals- samt bolagsrätt
- Momsregistrering och momsredovisning
- Märkningskrav och producentansvar för produkter och förpackningar
- Förmedling av leverantörer och affärspartner
- Kommunikation och marknadsföring
- Redovisning
Contact

Christian Tillmann
Affärsområdeschef Business Support | Skatt
Contact

Johan Uhlin
Producentansvar
Contact

Christiane Binsteiner Foberg
Market Entry & Business Development
Contact
