Efter dagens seminarier bjöds det på tysk-svenskt mingel på terrassen och i tältet.

Mercedes-Benz inledde morgonen med hållbart frukosttema och hybridbilar på plats.

(Fr v) Per Wassén, Powercell Sweden, Roger Andersson, AGA Gas, Anders Svensson, Mercedes-Benz, och Monika Ekström, Region Skåne.

Publiken fick ta del av en mycket intressant diskussion.

Möjlighet till frågor från publiken. Här Per Kågeson, Nature Associates.

Lunchseminariet om hållbar mobilitet och hybridbilarna från Volkswagen och Audi lockade många.

VW:s plug-in-hybrid XL1 med sin spektakulära design.

(Fr v) Bertil Moldén, Cecilie Tenfjord-Toftby, Sten Forsberg, Anders Ygeman och Johan Rockström

Svenska Dagbladets Therese Larsson Hultin modererade samtalet mellan Jan Olsson (t v) och Caio Koch-Weser (mitten).

Fullsatt när tyska lärlingssystemet diskuterades i både den svensk-tyska panelen och med publiken.

Tysk-Svenska Handelskammarens vd Ralph Tischer intervjuas efter diskussionen av Radio Schwedens reporter Liv Heidbüchel.

Ca 180 gäster minglade och lät sig smakas av buffén och de tyska vinerna.

Jürgen Siebel, Siemens AG, och Ninni Löwgren, Tysk-Svenska Handelskammaren

Sofia Arkelsten, Riksdagens utrikesutskott (till v), i samtal med SKB:s Christopher Eckerberg.

Håkan Sars, Index Traub, minglade med Kent Oderud, Miele, och hans sällskap.

Nio Event stod för den sommarinspirerade buffén.

Tyska viner från Weingut Knab. Vinerna kan beställas för egna företagsevent av Tysk-Svenska Handelskammaren.

Tyska perspektiv i Almedalen.

Seminarier och mingel: tysk-svensk dag i Almedalen

2014-07-03

Under Almedalsveckan i Visby arrangerade Tysk-Svenska Handelskammaren tillsammans med Deutsche Bank, Siemens, Mercedes-Benz, DHL och Bayer en heldag av seminarier med tyska perspektiv. Dagen avrundades med ett tysk-svenskt mingel i strålande solsken.

Seminarierna ägde rum i tältet framför Gotlands konstmuseum på S:t Hansgatan 21 i Visby. Tyska och svenska experter möttes för att debattera aktuella ämnen och utbyta erfarenheter.

Värd för morgonens första seminarium var Mercedes-Benz Sverige. Under rubriken ”Fossilfri vägtrafik kräver olika lösningar. Är den tyska modellen rätt väg att gå för Sverige?” diskuterade en sakkunnig panel framtidens drivmedel.

Behöver Sverige satsa mer på vätgas?

I Tyskland satsar näringsliv och stat stort på att bygga upp en infrastruktur för vätgasdrivna fordon. En liknande utveckling saknas i Sverige. Flera paneldeltagare, bland andra Per Wassén från Powercell Sweden AB och Roger Andersson från AGA Gas AB, efterlyste större investeringar från statligt håll för att inte hamna på efterkälken. Riksdagsledamoten Christer Akej (M) ville dock inte utlova någon sådan satsning utan underströk att politiken ska agera teknikneutralt. Även Monika Ekström, MP-regionråd i Skåne, tror på en bra mix av olika energikällor:

– Vi får inte stanna i utvecklingen. Vi måste fortsätta satsa på alla slags drivmedel, vi kommer att behöva alla dem i framtiden. Men det är vätgas som har störst användningsområde, sade hon.

Efter frukostseminariet kom Volkswagen Group Sverige till tältet för att visa upp några av sina senaste miljöbilar och för att diskutera hur man skapar hållbar mobilitet. Sten Forsberg, vd för Volkswagen Personbilar Sverige, krävde mer långsiktiga beslut av politiken så att bilbranschen vet vad den ska satsa på. Dessutom undrade han om det är rimligt att staten år 2014 fortfarande subventionerar vissa sorters fossildrivna bilar. Professor Johan Rockström från Stockholms Universitet talade för en mer radikal politik för att klara klimatmålen och de inbjudna riksdagspolitikerna Anders Ygeman (S), ordförande trafikutskottet, och Cecilie Tenfjord-Toftby (M), ledamot näringsutskottet, presenterade sina förslag för en mer hållbar trafiksektor.

Europas energisäkerhet i fokus

På eftermiddagen var det dags att byta ämne och lyfta blicken mot hela Europa och dess energiförsörjning i spåren av Ukrainakrisen. För att tala om detta hade Deutsche Bank Nordic Region bjudit in Caio Koch-Weser, vice ordförande för Deutsche Bank och ordförande för European Climate Foundation med en bakgrund som statssekreterare i den tyska regeringen och inom Världsbanken.

– Krisen i Ukraina är det största hotet mot säkerheten i Europa sedan slutet av kalla kriget. Den gör tydligt att Europa behöver en enhetlig energistrategi, sade Caio Koch-Weser.

Samtidigt ser han krisen också som en möjlighet att få till stånd en gemensam energipolitik med målen att säkra energiförsörjningen, bidra till tillväxt och vara hållbar. Sina svenska åhörare i publiken uppmanade Koch-Weser att lägga stor vikt i energifrågan och bara rösta på partier med en konsekvent energipolitik i valet i höst.

Lärlingsdebatt och soligt mingel

Seminariedagen avrundades med en tysk-svensk debatt om lärlingssystem inom ramen för Tyskland i dialog, Tysk-Svenska Handelskammarens forum för näringspolitiska frågor. Även under den, som under dagens alla andra seminarier, var tältet fullsatt och en intresserad publik lyssnade och ställde frågor till deltagarna.

Därefter var det dags för tysk-svenskt mingel. Drygt 180 gäster samlades i tältet och på den soliga terrassen för att samtala med gamla bekanta och knyta nya kontakter. Gästerna bjöds även på mat och utvalda tyska viner.