
Svenska innovationer på väg till Tyskland
2016-03-01
Tysklandsprogrammet, som skapades genom ett samarbete mellan Energimyndigheten och Tysk-Svenska Handelskammaren, har framgångsrikt avslutat sin andra runda. Innovativa svenska energi- och miljöteknikbolag fick stöd och hjälp att förstå den tyska marknaden och ta första steget dit.
Tyskland är Energiewende-landet och framförallt för energi- och miljöbranschen en spännande marknad.
– Det finns stor potential inom dessa områden med tanke på den tyska energiomställningen, Energiewende. Där står energieffektivisering och omställning till förnybara energikällor högst upp på agendan. Andra viktiga områden är utbyggnaden av smarta nät (smart grids) och energilagring, beskriver Christopher Waldén, projektledare på Energimyndigheten, de gynnsamma förutsättningarna på den tyska marknaden.
Förstå den tyska marknaden
Därtill kommer de välkända faktorerna om Tyskland som Sveriges största handelspartner samt att landet erbjuder bra ramförutsättningar. Att förstå denna marknad och hitta relevanta kontakter är Tysk-Svenska Handelskammarens uppgift i Tysklandsprogrammet, som initierades 2015.
Genom olika moduler får de deltagande företagen en introduktion vad gäller expansion till Tyskland men också konkret stöd. En modul innebär till exempel en marknadsanalys, en annan förmedlar relevanta affärspartner. Deltagarna kan delta i en interkulturell coachning, då det finns skillnader mellan den tyska och den svenska affärskulturen som man måste vara medveten om för att lyckas.
Fem cleantech-företag på väg
Sammanlagt 5 svenska företag som erbjuder innovativa produkter, lösningar och idéer börjar till hösten 2016. Vilka förväntningar de har och varför de bestämde sig att expandera till Tyskland fick vi veta under kickoffen i slutet av februari.
Chromafora AB separerar lösta tungmetaller i ett vätskeflöde.
– Med hjälp av Tysklandsprogrammet hoppas vi att genom verifierade potentiella kontakter och intressenter öka takten på uppskalningen. Dessutom valde vi Tyskland för att det ska vara det första steget in i den europeiska marknaden, sade Henrik Rundgren, Chromoforas vd.
Climeon AB erbjuder ett system för omvandling av spillvärme.
– Vi blev uppmärksamma på programmet efter tips från Energimyndigheten. Dessutom anser jag att Tyskland är en av de tuffaste marknaderna och väldigt krävande. Vi bestämde oss för att fokusera oss ditåt eftersom förnybara energier står väldigt hög uppe på Tysklands agenda, sade Joachim Karthäuser, CTO på Climeon.
Metrum Sweden AB utvecklar och säljer mätsystem för energi och elkvalitet.
– Våra förväntningar med programmet är att vi snabbare kan hitta kunder. Vi har stor respekt för den tyska marknaden och dess krav. Och vi är ett litet företag som har hög konkurrens. En lyckad försäljning står därför i fokus, sade Magnus Andersson, vd för Metrum.
Svenska Energigruppen AB är ett tjänsteföretag som satsar på mätning, visualisering, analys och beräkning av energidata.
– För oss är det viktigt att kunna komma in i Tyskland och såklart hitta kunder. Här väntas vi av många utmaningar, en stor marknad och mycket potential. Tyskar är också öppna för effektiviseringar som vi erbjuder. Det här programmet kommer därför att vara väldigt nyttigt, sade Johan Kvarnström, företagets vd.
Tomologic AB erbjuder en optimeringstjänst för att effektivisera produktionen för industriföretag.
– Att få ta del av handelskammarens stora nätverk är oändligt värdefullt för mig. Här finns det mycket kunskap och lång erfarenhet med den tyska marknaden. Utan det skulle det dröja mycket längre att etablera sig på plats. Tyskland förfogar över en stor tillverkningsindustri. Man kan säga att det är navet för Europa. Och i Tyskland har man hela kedjan på plats, från leverantörer till själva tillverkningen, sade Josefin Nordström, affärsutvecklare på Tomologic.
Den aktuella omgången pågår till mitten av året. Sedan blir det två ytterligare rundor för svenska cleantech-företag som vill komma in på den tyska marknaden. Vill du veta mer om Tysklandsprogrammet eller är intresserad av att delta? Kontakt gärna Verena Adamheit på avdelningen Market Entry & Business Development.