Vad innebär det nya innovationssamarbetet mellan Tyskland och Sverige?

I januari sjösattes German Swedish Tech Forum, en plattform för tyskt-svenskt innovationssamarbete som invigdes av statsminister Stefan Löfven och förbundskansler Angela Merkel. Vad innebär det? Vilka nya samarbeten kan vi förvänta oss och vilka lösningar kan komma ut av dessa? Vad säger företagen?

German Swedish Tech Forum invigdes i Stockholm i januari av förbundskansler Angela Merkel och statsminister Stefan Löfven. Det drivs av Tysk-Svenska Handelskammaren och IVA och syftet är att öka takten kring digitaliseringen i näringslivet. Ett inspel till arbetet är den politiska samarbetsförklaring som gjordes i januari mellan den svenska och den tyska regeringen. I detta låg fokus på elvägar, e-hälsa, digitalisering av små- och medelstora företag samt testbäddar.

Vid seminariet presenterar vi forumet och företrädare för regering och näringsliv diskuterar vilka frågor som ska stå i fokus för detta innovationssamarbete.

Medverkar gör:

Per Engström, kansliråd på Statsrådsberedningen, Regeringskansliet
Göran Persson, divisionschef Process Industries & Drives på Siemens AB
Martin Hink, chef Lastbilar, Mercedes-Benz Sverige
Stefan Frank, Supply Chain & Industry 4.0 Manager på SAP Sverige
Erik Ljungberg, kommunikationsdirektör på Scania
Ninni Löwgren, chef Market Entry & Business Development på Tysk-Svenska Handelskammaren
Johan Weigelt, vvd för IVA
Staffan Bohman, styrelseordförande, Tysk-Svenska Handelskammaren

Moderator är Jan Westberg, kommunikatör på IVA.

Samma dag arrangerar vi även ett seminarium om det tyska näringspolitik efter valet. Mer information om det hittar du här.

arrow_forward
3 jul