Foto: pixabay/Joe and the Goatfarmer, flickr/pixabay

Seminarium: Så lyckas du med e-handel i Tyskland

Funderar du på att börja sälja produkter eller tjänster på den tyska e-handelsmarknaden? Detta seminarium ger dig kunskaper i vad som gäller för att ta första steget oavsett om du är verksam inom B2C eller B2B.

Tyskland är tredje största e-handelslandet i världen sett till omsättning.  Av Europas online-handel står Tyskland för 25 procent av försäljningen. Drygt en euro av 10 omsätts idag online. Tyskland tillhör även de svenska e-handlarnas största utlandsmarknader och optimismen är stor i att utvecklingen kommer att fortsätta peka uppåt.

Men för att lyckas på den tyska e-handelsmarknaden krävs goda förberedelser då det finns många fallgropar att ta hänsyn till. Svenska företag som förbereder sig väl på den krävande tyska kunden har goda chanser att ta del av den ökande e-handelsförsäljningen i landet.

Seminariet kommer att innehålla råd, inspiration och framgångstips. Våra experter går igenom viktiga kulturella skillnader och vad som gäller juridiskt. Vi får också ta del av vad som är viktigt att tänka på vid val av distributionsupplägg och kanaler. Seminariet hålls delvis på engelska.

För vem
Denna heldag riktar sig till dig som planerar att börja sälja produkter och tjänster på den tyska e-handelsmarknaden. Den vänder sig även till företag som redan är verksamma i Tyskland men vill lyckas bättre. Målet är att ge kunskaper i vad som gäller för den tyska marknaden oavsett om ditt företag är verksamt inom B2C eller B2B.


Program
Dagens moderator: Ulf Wickbom

08.00 Registrering och frukost

08.30 Tysk-Svenska Handelskammaren hälsar välkommen

08.35 Marknadstrender och den digitala inre marknaden
Anna-Karin Strömqvist, jurist Svensk Handel och Svensk Digital Handel

08.45 Den tyska e-handelsmarknaden
Alrun Griepenkerl, Market Entry & Business Development, Tysk-Svenska Handelskammaren
Femina Gumz, jurist med ansvar för e-handelsfrågor, Tysk-Svenska Handelskammaren
- Hur fungerar den tyska konsumenten?
- Hur skapar jag lojalitet hos den tyske kunden?
- Vilken kommunikation ska jag välja för den tyska marknaden?
- Vilka kulturella skillnader måste jag ta hänsyn till?
- Vad gäller juridiskt?
- Märkning och förpackningskrav

10.00 Kaffepaus

10.20 Success Stories - tre goda exempel från företag som lyckats på den tyska marknaden

  • Mymuesli – e-handel B2C och B2B
    Joachim Eusemann är försäljningschef för det tyska företaget Mymuesli, som 2007 började sälja müsli online. Från början erbjöds konceptet endast via nätet där det snabbt utvecklades till ett prisbelönt startupföretag med försäljning till Tyskland, Österrike, Schweiz och Nederländerna. Idag har Mymuesli även omkring 40 fysiska butiker i 34 städer. De senaste invigdes under våren 2016 i Stockholm och Täby. Vi får ta del av hur de framgångsrikt lyckas nå såväl privat- som företagskunder på den tyska e-handelsmarknaden. Joachim har en bakgrund på bolag som Paramount Pictures och Media Saturn Holding.
  • TUI.com GmbH – e-handel B2C

    ​​​​Martin Jensen har under tre år arbetat i Berlin som vd för TUI.com GmbH, resekoncernen TUI:s tyska utvecklingsbolag för e-commerce och digitala strategier. TUI är en av värdens ledande turistkoncerner och Martin kommer att berätta hur han fick TUI:s onlineförsäljning att öka från att ha stått för 3,5 procent av bolagets försäljning till idag 20 procent. Hans fokus ligger i första hand på hur du förbereder din organisation på onlineförsäljning för andra marknader än Sverige. Tidigare har Martin haft internationella befattningar inom bl a Enea och Framfab.
  • Drive Now – e-handel B2C och B2B

    Fredrik Ellsäter är vd för carsharing-konceptet Drive Now i Sverige och har en lång bakgrund inom BMW Group. Drive Now, som är samägt av BMW och hyrbilsföretaget Sixt, startade i München 2011 och finns numera i nio städer i Europa, inklusive Stockholm. Totalt har företaget 580 000 registrerade användare och bilflotta med 4 000 BMW- och Minimodeller. Företaget vänder sig till såväl storstadsmänniskan som till företag som vill kunna köra egen bil på affärsresan eller erbjuda Drive Now som förmån för sina anställda. Hur når de sina kunder i Tyskland? Vilka är skillnaderna jämfört med i Sverige? Fredrik ger oss sina råd och tips.

11.30 Lunch

12.30 Rätt distribution - nyckeln till framgångsrik e-handel
Arne Andersson, e-handelsspecialist på PostNord

13.00 Paneldiskussion: Hur kommer jag igång?
Dagens talare ger sina råd och deltagarna har möjlighet att ställa frågor.

13.30 Seminariet avslutas. Möjlighet att boka tid för enskilda möten med PostNord, Svensk Handel, Svensk Digital Handel och Tysk-Svenska Handelskammaren. Bokas när du anmäler dig.

 

Anmälan och pris
Deltagaravgift 1 250 kronor för medlemmar i Tysk-Svenska Handelskammaren, Svensk Handel, Svensk Digital Handel eller annan samarbetsorganisation. Övriga betalar 1 850 kronor. Moms tillkommer. Vid avbokning fem dagar före seminariet eller senare debiteras hela beloppet, men platsen kan överlåtas. Frukost och lunch ingår i priset. Antalet platser är begränsat.

Välkommen att anmäla dig här!

08:00
arrow_forward
13:30
14 sep
2016
Tysk-Svenska Handelskammaren
Valhallavägen 185
Stockholm

I samarbete med