Anna Zimmermann, jurist och tysk advokat på Tysk-Svenska Handelskammaren

Foto: Anna Zimmermann, Tysk-Svenska Handelskammaren/Adobe Stock

Foto: statista.com

Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav

2024-10-09

Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister. 

Den digitala handelsmarknaden har sett en kraftig tillväxt efter pandemin, både i Sverige och Tyskland. Konsumenternas förändrade beteende har lett till att konsumtionsvanorna har flyttat till digitala plattformar. Enligt Statista förväntas den europeiska e-handelsmarknaden växa till över 800 miljarder euro år 2028. I genomsnitt genereras omkring 25 procent av EU:s e-handelsintäkter från affärer som görs över nationsgränserna. Tyskland är en av de största marknaderna för-e-handel i Europa, vilket gör det särskilt attraktivt för svenska företag att expandera till vårt grannland i söder. 

Trots att de europeiska länderna delar en inre handelsmarknad med harmoniserad rätt finns det olika tolkningar och skillnader i implementering i den nationella rätten, vilket e-handlare måste informera sig om och anpassa sin nätbutik till. 

En färsk analys från Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar att många svenska företag missar att följa de tyska lagkraven för försäljning via internet, vilket kan få dyra konsekvenser. 

Större vikt vid konsumentskydd 

För att lyckas på den tyska marknaden räcker det inte bara att översätta sin svenska webbsida och börja sälja sina produkter på samma sätt som i Sverige. De svenska e-handelsföretagen måste förhålla sig till den tyska lagstiftningen.  

"I Tyskland lägger man större vikt vid konsumentskydd än i Sverige, vilket betyder att lagliga krav kan vara striktare."

- I Tyskland lägger man större vikt vid konsumentskydd än i Sverige, vilket betyder att lagliga krav kan vara striktare. Kraven efterlevs till stor del eftersom marknaden reglerar sig själv. Det är inte bara tillsynsmyndigheterna som ser till att reglerna efterlevs, utan också konkurrenterna, säger Anna Zimmermann, jurist och tysk advokat på Tysk-Svenska Handelskammaren. 

Brister i uppfyllandet av tyska krav 

Tysk-Svenska Handelskammarens analys, som omfattar 50 svenska företag med nätbutiker som erbjuder sina produkter på den tyska marknaden. En av de mest grundläggande bristerna gäller det så kallade "impressum", en juridisk information eller ansvarsförklaring om webbplatsens operatör. Över hälften av de granskade företagen saknade ett korrekt impressum. Vanligast var inkorrekta eller ofullständiga uppgifter. 

- Ett impressum fungerar som ett visitkort för ett svenskt företag, en dokumentation om vem operatören av nätbutiken är. Det är ett absolut krav på alla tyska webbsidor som säljer produkter eller tjänster, säger Anna Zimmermann.  

Allmänna villkor och dataskydd  

Utöver impressum är det av största vikt att de allmänna villkoren, "Allgemeine Geschäftsbedingungen" (AGB), samt informationen om dataskydd följer tyska standarder. Analysen visade att bara 25 av de 50 undersökta företagen hade korrekt utformade AGB på tyska. Två företag saknade helt information om dataskydd.  

Därtill är det viktigt att informera kunderna om deras ångerrätt på rätt sätt om de är konsumenter. Om information om ångerrätten saknas eller är felaktig förlängs ångerrätten automatiskt till ett år istället för 14 dagar. 

En annan viktig föreskrift inom tysk e-handel är kravet på korrekt prisredovisning, att alla varor ska presenteras med sitt slutpris, inklusive moms. Denna regel, som stärker konsumentskyddet genom att göra prissättningen mer transparent, följdes korrekt av 41 av de undersökta svenska företagen. 

Att vinna förtroende hos konsumenterna kan ge stora framgångar 

En annan fråga som analysen belyste är brister i hanteringen av redaktionellt innehåll. Webbplatser som publicerar journalistiskt material, måste även ange en ansvarig person.  

Konsumenternas förtroende för bolaget har stora inverkan på nätbutikens framgång. Även små lagöverträdelser kan leda till dyra varningar från konkurrenter eller konsumentskyddsorganisationer. För svenska företag som vill etablera sig på den tyska marknaden är det därför avgörande att följa lagen noggrant för att undvika rättsliga åtgärder och skydda sitt rykte.

"Genom att säkerställa att webbplatsen uppfyller de nödvändiga juridiska kraven kan svenska företag undvika komplikationer och öka förtroendet bland tyska konsumenter."  

- Genom att säkerställa att webbplatsen uppfyller de nödvändiga juridiska kraven och att de anpassar sina kundvillkor efter tyska standarder, kan svenska företag inte bara undvika juridiska komplikationer, utan även öka förtroendet bland tyska konsumenter och växa mer, säger Anna Zimmermann. 

Tysk-Svenska Handelskammaren analyserade 50 företag som är medlem i Svensk Handel och som erbjuder sina produkter på den tyska marknaden via en e-handelsshop. 

Kontakta Tysk-Svenska Handelskammaren om du vill hjälp att göra rätt. Handelskammaren erbjuder juridiska tjänster inom e-handel. Därutöver ser vi över producentansvaret, språket, kvalitetsmärkningar och andra komponenter som höjer ditt företags trovärdighet på den tyska marknaden.   
 

 

Kontakt

Anna Zimmermann, LL.M.

Jurist

Telefon:
+46-8-665 18 19
Kontakta mig
Vi tar endast emot ärende från företag och organisationer.
Genom att skicka in formuläret behandlar Tysk-Svenska Handelskammaren dina personuppgifter. Integritetspolicy | Tysk-Svenska Handelskammaren
Ange de tecken som visas i bilden.
Den här frågan är till för att testa om du är en mänsklig besökare eller inte och för att förhindra automatiska skräppostmeddelanden.

* Obligatoriska fält