Kartons und das Team von Matsmart

Photo: Matsmart

Med Matsmart mot matsvinnet

Matsmart är online-butiken vars affärsidé bygger på att sälja livsmedel som annars skulle ha slängts till rabatterade priser. Sedan företaget grundades 2014 har bolaget haft en snabb utveckling, mycket tack vare sin klimat- och miljömedvetenhet. Nyligen har Matsmart etablerat sig på den tyska marknaden under namnet Motatos. Vi fick en pratstund med Johannes Kayser, COO och ansvarig för etableringen i Tyskland.

Tysk-Svenska Handelskammaren: Matsmart, eller Motatos som ni heter i Tyskland, är en nytillkommen medlem i Tysk-Svenska Handelskammarens nätverk. Ni är ett e-handelsbolag i livsmedelsbranschen och er affärsidé bygger på att ”sälja rädda-planeten-grejer som annars skulle riskeras att slängas”. Berätta mer om ert koncept.

Johannes Kayser: Motatos skapades utifrån insikten att en tredjedel av all mat som produceras aldrig äts upp, utan försvinner någonstans på vägen från produktion till människors tallrikar. Massor av mat slängs, ofta helt i onödan. Det är mycket dåligt, både för vår planet och för folks plånböcker. Vi tar hand om sådant som riskerar att slängas hos matproducenterna. Det kan vara överskottsproduktion, felmärkta eller defekta varor men ändå helt perfekt ätbara produkter. Varorna säljs sedan i vår e-handel till riktigt bra priser. Billigt och hållbart!

Hur ser samarbetet med era leverantörer ut? Och hur får ni reda på att billiga varor finns tillgängliga?

Våra inköpare pratar med våra leverantörer varje vecka. Många av de vi jobbar med har vi kontaktat, berättat att vi finns och att vi kan hjälpa dem ta hand om produkter som de har svårt att sälja någon annanstans, som annars riskerar att slängas. I takt med att vi har blivit mer etablerade har leverantörer också hört av sig till oss. Vi är en strategisk samarbetspartner för producenter som vill minska sitt svinn där vi blir en del i deras hållbarhetsstrategi.

Vem är den typiska Matsmart-kunden?

En person som gillar att handla till bra priser och samtidigt göra något riktigt bra för planeten. Ofta är det någon som inte bara handlar till sig själv utan till sin familj. I Sverige bor de flesta av våra kunder i mindre och medelstora städer medan våra kunder i Finland och Danmark är mer urbana. Det ska bli väldigt spännande att se var våra tyska kunder kommer ifrån!

Nu siktar ni på den tyska marknaden och har startat upp under namnet Motatos. Hur går er tyska etablering? Har ni några specifika tips till andra medlemsföretag?

Det går väldigt bra, trots omständigheterna. Vi kommer mycket snart att lansera och butiken håller på att fyllas upp med spännande varor, lager och logistik testas för fullt, vi har och fortsätter att anställa till det tyska teamet. Liksom överallt annars har ju e-handeln fått en helt annan relevans i samband med den kris som världen just nu går igenom och som tvingar människor att hålla sig ifrån varandra och istället vara hemma. Även om vi inte har något fullt sortiment ser vi att vi kan vara ett riktigt bra komplement för människor, inte minst eftersom vi kan leverera hem till folk i hela Tyskland.

Ni är medlem i Tysk-Svenska Handelskammaren. Vilken nytta drar ni av medlemskapet och våra tjänster?

Medlemskapet är värdefullt på flera sätt. Men framförallt kan jag säga att vi har fått enormt viktiga och värdefulla insikter och råd från Handelskammaren inför vår etablering, som har hjälpt oss under tiden vi byggt och bygger upp relationer på marknaden.

 

I vår serie Månadens medlem träffar vi varje månad en företrädare för ett av Tysk-Svenska Handelskammarens runt 1150 medlemsföretag och får en inblick i bolagets verksamhet och aktuella frågor.