
Shirin Emeera. Foto: Mercedes-Benz
”Sverige har kommit längre i omställningen till batteridrivna bilar”
2024-02-27
Målet står fast: före år 2030 kommer alla Mercedes-Benz modeller vara helt eldrivna. Bolagets nya Sverige-vd Shirin Emeera berättar i en intervju med Tysk-Svenska Handelskammaren om hur det är att komma direkt från Kina till den svenska marknaden och vad hon gillar bäst med det nya landet.
Shirin Emeera efterträdde Niels Kowollik som vd för Mercedes-Benz Sverige och Danmark den 1 juli 2023. Hon har arbetat i koncernen sedan 2003 och kommer senast från en chefspost på Mercedes-Benz kinesiska försäljningsbolag
Shirin Emeera, varmt välkommen till Sverige och vårt nätverk!
Tack för det varma välkomnandet. Jag är glad över att vara här i Sverige och del av Tysk-Svenska Handelskammaren. Jag ser verkligen fram emot att delta i gemensamma aktiviteter och framför allt förstås i nätverkandet.
Hur går det just för Mercedes-Benz i Sverige? Några nyheter att berätta om?
Fordonsindustrin befinner sig i en mycket dynamisk och synnerligen intressant tid, mitt i en omställning till elektrifierad mobilitet. Här befinner sig Sverige i ett expansivt läge eftersom andelen batteridrivna fordon ökar stadigt. Vårt fokus ligger på att utveckla de mest eftertraktade bilarna och erbjuda våra kunder upplevelse som de verkligen uppskattar. I år tar vi nästa steg genom att lansera en av våra mest ikoniska bilar, G-klass, helt eldriven. Vi är extra glada över att kunna visa att denna bil, trots eldrift, klarar alla hinder i terrängen. Mot slutet av året kommer vi att lansera vår nya Mercedes-Benz CLA baserad på Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA) och det egna operativsystemet MB.OS. Så det finns många fantastiska produkter som väntar de svenska kunderna, de har verkligen något att se fram emot.
I juni 2022 stödde Europaparlamentet kommissionens förslag om nollutsläpp av koldioxid från nya bilar och skåpbilar senast 2035, hur arbetar koncernen för att nå dit? Vilka delmål har ni satt upp?
Vårt mål är att sätta företaget i en position som gör det möjligt att köra helt eldrivet redan mot slutet av detta årtionde, varhelst marknaden tillåter det.
"Till 2030 är det dessutom planerat att mer än 70 procent av energibehovet i våra egna produktionsanläggningar för Mercedes-Benz ska täckas av förnybara energikällor."
Till 2030 är det dessutom planerat att mer än 70 procent av energibehovet i våra egna produktionsanläggningar för Mercedes-Benz ska täckas av förnybara energikällor. Vi är på väg mot en helt elektrifierad framtid.
Hur kommer omställningen bort från förbränningsmotorer att påverka er försäljningen av nya bilar på den svenska marknaden?
Mercedes-Benz drivs av lönsam tillväxt. Med detta sagt, eftersom vi befinner oss mitt i en omställning, är det kunderna som bestämmer vilken typ av drivlina de föredrar. Vi har en bred produktportfölj med attraktiva modeller som täcker alla kundbehov.
"I slutändan är det marknaden som avgör när den är redo att gå över till helt eldrivna fordon."
Så vi kan manövrera genom denna övergång. Men det finns många komponenter som påverkar omställningen och dess snabbhet, som till exempel tillräcklig infrastruktur. I slutändan är det marknaden som avgör när den är redo att gå över till helt eldrivna fordon.
Hur skiljer sig den svenska marknaden mot den tyska? Vilka modeller går särskilt bra i Sverige?
Varje marknad har sina särdrag när det gäller kundpreferenser. Men om man jämför Sverige med Tyskland är antalet likheter ganska imponerande: SUV:ar och kombibilar är mycket omtyckta i båda länderna. Kunderna uppskattar fordon med en hög utrustningsnivå när det gäller komfort, säkerhet och digitala funktioner. Förra året lanserade vi nya E-klass, en modell som alltid har varit väldigt populär i Sverige och fortfarande är det.
"När det gäller batteridrift har Sverige redan kommit längre i omställningen."
För många är E-klass synonymt med varumärket. Nu har den helt ny instrumentering och elektrifierad arkitektur och ett designspråk som är både nytt och klassiskt på samma gång – passar svenska förare mycket bra eftersom många av er är early adopter och intresserade av nya tekniska funktioner. När det gäller batteridrift har Sverige redan kommit längre i omställningen.
Vad lockade dig till Sverige, och är det annorlunda mot vad du förväntade dig att leva och bo i Sverige?
Jag är mycket glad över att vara här i Sverige. Efter att ha tillbringat två och ett halvt år i Kina och på nära håll upplevt den dynamiska utvecklingen som kommer av elektrifieringen, är det en fantastisk möjlighet att ta med mig denna kunskap och dessa lärdomar till Skandinavien, där den batteridrivna omställningen också går ganska snabbt. Dessutom är det väldigt roligt att få arbeta på en marknad med en agentmodell. Det gör det möjligt att komma mycket närmare agenterna och våra kunder. Och förutom affärslivet har Sverige mycket att erbjuda när det gäller natur, utomhusaktiviteter och människor. Sverige är ett imponerande land, lite kallt och blåsigt då och då, men en plats där du kan känna dig hemma.