
Foto: SAS

Foto: SAS

Foto: Lufthansa
SAS, Lufthansa och Eurowings om rutterna till Tyskland
2023-10-11
Förra veckan blev det klart att Air France-KLM tillsammans med danska staten och ytterligare ett par investerare går in som storägare i flygbolaget SAS. Tysk-Svenska Handelskammaren har hört efter vad detta innebär för affärsresandet mellan Tyskland och Sverige och sammanställer vilka rutter som gäller idag för SAS, Lufthansa och Eurowings.
Den 3 oktober meddelande SAS att ett konsortium bestående av kapitalförvaltaren Castlelake, Air France-KLM och den danska finansmannen Henrik Lind tillsammans med danska staten lämnat det vinnande budet i bolagets kapitalanskaffningsprocess. Den svenska staten har valt att släppa flygbolaget och inte längre gå in med mer pengar.
Som en konsekvens av den nya ägarbasen lämnar SAS flygbolagsalliansen Star Alliance för att i stället ansluta sig till Sky Team, grundat av Air France-KLM. SAS var ett av fem flygbolag som var med och grundade Star Alliance 1997 med bland annat Lufthansa.
Oro för strukna avgångar
Många affärsresenärer i det tysk-svenska näringslivet oroar sig över försämringar i förbindelserna mellan länderna. Det finns omkring 1900 svenska dotterbolag i Tyskland med 124 000 anställda och drygt 1600 tyska dotterbolag i Sverige sysselsätter 82 000 personer. Lägg till fritidsresenärerna så förstår man att det är många som skulle påverkas. Enligt Peter Larsson, vd, på branschorganisationen Svenska regionala flygplatser, finns det risk för att flyglinjer kan ryka när SAS ska dra ned på kostnader och bli lönsamt, vilket Svenska Dagbladet rapporterade om 8 oktober. Peter Larsson menar att det ligger närmast till hands att hubben flyttar till Danmark.
Men enligt flygbolaget SAS finns i nuläget ingen anledning till oro.
"Det finns inga planer på förändringar utan det är business as usual som gäller tills vidare."
– Det finns inga planer på förändringar utan det är business as usual som gäller tills vidare. Sedan utvärderar vi kontinuerligt våra destinationer och tittar på efterfrågan och lönsamhet. Det jag kan säga är att Tyskland fortsatt är en viktig marknad för SAS. Fritidsresenärerna kom tillbaka snabbare efter pandemin medan affärsresandet släpat efter. Men nu ser vi en ökning även av affärsresenärerna. Man vill mötas igen, säger Alexandra Lindgren Kaoukji, Head of Media Relations, på SAS.
Förändringar kan komma i slutet av oktober när SAS lanserar programmet för sommartrafiken.
– Där kan det hända att vissa destinationer tillkommer eller försvinner beroende på vart resenärerna vill ta vägen på sommaren, enligt Alexandra Lindgren Kaoukji.
Lufthansas och Eurowings tidplan för vintern ligger fast
Lufthansa och Eurowings har för närvarande inga planer på högre frekvens eller fler destinationer från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn enligt Ulrich Lundberg som är marknadschef för Nordeuropa på Lufthansa Group. Vintertidtabellen startar 29 oktober och erbjuder följande avgångar.
Lufthansas rutter:
Stockholm-Frankfurt, 5 dagligen
Stockholm-München, 4 dagligen
Göteborg-Frankfurt, 4 dagligen
Göteborg-München, 3 dagligen
Köpenhamn-Frankfurt, 5 dagligen
Köpenhamn-München, 4 dagligen
Eurowings erbjuder idag totalt 90 flygningar mellan de viktigaste tyska och svenska städerna. Florian Gränzdörffer som är chef för medierelationer på Eurowings säger att sträckorna löpande utvärderas och byggs ut. Nya förbindelser kan tillkomma. Aktuell tidplan är följande.
Eurowings rutter:
Stockholm-Hamburg, 6 per vecka
Stockholm-Düsseldorf, 12 per vecka
Stockholm-Berlin, 6 per vecka
Stockholm-Stuttgart, 4 per vecka
Stockholm-Köln, 4 per vecka
Göteborg-Düsseldorf, 4 per vecka
Göteborg-Berlin, 4 per vecka
Göteborg-Hamburg, 3 per vecka
Köpenhamn-Düsseldorf, 5 per vecka
Köpenhamn-Berlin, 4 per vecka
SAS rutter:
SAS flyger från Stockholm och Köpenhamn direkt till Berlin, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, Hannover, München och Stuttgart i Tyskland.