Eine Leichtbauhalle von Röder

Foto: Röder Zelt- und Veranstaltungsservice

Eine Leichtbauhalle von Röder

Foto: Röder Zelt- und Veranstaltungsservice

Foto: Röder Zelt- und Veranstaltungsservice

Eine Leichtbauhalle von Röder

Foto: Röder Zelt- und Veranstaltungsservice

Eine Leichtbauhalle von Röder

Foto: Röder Zelt- und Veranstaltungsservice

Tält för alla tillfällen från Röder

Behöver era eventbesökare, maskiner eller produkter ett temporärt tak över huvudet för en kortare eller längre period? Då har garanterat Röder Zelt- und Veranstaltungsservice en passande lösning. I vår intervju förklarar Anders Bergsten, International Sales Manager på Röder, fördelarna med företagets flexibla hallar och tält och varför de är ett bra val även under svenska vinterförhållanden.

Tysk-Svenska Handelskammaren: Röder är specialiserat på uthyrning av mobila lokaler. Berätta mer om vad ni erbjuder för olika lokallösningar.

Anders Bergsten: Enkelt förklarat har vi två grundläggande koncept eller målgrupper som vi som premium-tillverkare vänder oss till: eventbranschen och industrin. Kraven från dessa kundgrupper är väldigt olika: Ett event handlar helt om vilken känsla som ska förmedlas. Tillsammans med våra kunder arbetar vi fram unika upplevelseidéer och ser det som vår uppgift att få dessa idéer att realiseras genom att lösa vad som är tekniskt genomförbart. Vår andra kundgrupp från industrin är mycket mer lösningsorienterad. Och om det är något vi kan erbjuda är det just lösningar! Vår styrka är vår kunskap som vi samlat på oss under de 60 år vi varit verksamma i alla typer av projekt och på alla kontinenter. Inom industrisektorn ligger fokus på tre viktiga faktorer: effektivitet, funktionalitet och kvalitet. Tack vare vår erfarenhet från nästan alla branscher och länder kan vi tillägga ytterligare en viktig faktor: Våra kunder kan helt förlita sig på att vi tänker på alltifrån brandskydd och arbetssäkerhet till landspecifika tillstånd. Exempel på lösningar vi ofta förmedlar inom industrin är kortsiktiga lager- och produktionsanläggningar i händelse av säsongsvariationer, taklösningar för känsligt gods, maskiner eller byggnationer och snabbt uppförda temporära lokaler vid affärskritiska avbrott i verksamheten. Lika flexibla som våra lokallösningar är våra finansieringsmöjligheter. På kort sikt lönar det sig ofta att hyra men på lång sikt rekommenderar vi att köpa. I vilket fall ger vi gärna råd och rekommendationer och via vår portal www.secondtent.de ges även möjlighet att köpa begagnade Röder-tält till bra priser.

Vänder ni er bara till företag eller även till privatpersoner? Vilken bransch är er mest frekventa kundgrupp?

Vi har även enstaka privatpersoner som kunder, speciellt inom ridsport. Genom vårt varumärke Equitent producerar och säljer vi rid- och longerhallar av hög Röder-kvalitet. Våra huvudsakliga affärsområden eller kundgrupper är dock tältuthyrningsföretag, eventfirmor samt industrin. Inom industrin rör det sig om logistik-, flyg-, bygg-, tillverknings- och jordbrukssektorn, avfallshantering och militären, dvs. kunder från nästan alla branscher. Den flexibilitet och snabbhet vi erbjuder kring våra allroundlösningar svarar upp till industrins behov: från enkla lagertält till komplexa produktionshallar, stormarknader och mobila flygplatser. Vi kan hitta lösningar på alla problem i alla delar av världen och i många fall inom loppet av endast 14 dagar.

Hur påverkar årstiderna er uthyrning? Hur säsongsstyrda är er verksamhet?

Inom industrisektorn men även vid evenemang som till exempel Formel 1, VM i beachvolleyboll, skidtävlingar eller matcher i Uefa Champions League används våra tält och lokallösningar året runt. När det gäller tältuthyrning sträcker sig säsongen från tidig vår till sen höst. Men i vissa länder används Röder-tält även på julmarknader.

Är det skillnad på vilka produkter som kunderna främst efterfrågar i Sverige respektive Tyskland?

I Sverige är snölasten betydligt högre. I Tyskland ställs liknande krav på takkonstruktioner och värmeisolering bara i regionen kring Alperna. Men var vi än arbetar är kvalitet och säkerhet alltid vår högsta prioritet. Alla våra konstruktioner är därför alltid statiskt beräknade och testade för att klara av den vindstyrka och snölast som förekommer på installationsplatsen. Röders termotak är i detta hänseende en produkt vi är extra stolta över. De kombinerar en utmärkt snölast med isoleringsvärden som annars bara kan uppnås med 40 mm tjocka sandwichpaneler. Detta med endast en fjärdedel av vikten och en krökning så att snö och is knappt kan få fäste. Tack vare konstruktionens egenskaper förhindras även att kondens bildas – och dagsljus kan transmitteras så att extra belysning i många fall inte behövs dagtid.

Erbjuder ni även lösningar där ni specialdesignar lokaler enligt kundens specifika önskemål?

Våra hallar av lättviktskonstruktioner kan i många aspekter anpassas till kundens önskemål. Storlek, inredning, rumsindelning och tekniska funktioner såsom dörrar, fönster och ventilation för rök och värme kan anpassas till kundens verksamhet. Då vi kan erbjuda så många olika typer av profiler kan vi anpassa de grundläggande stommarna så att de är statiskt korrekta och klarar tysk säkerhetsstandard, men även med en ekonomisk tanke så att de inte blir överdimensionerade. En annan fördel med den lätta och flexibla aluminiumkonstruktionen är att den i motsats till konventionella stålkonstruktioner kan byggas ut eller till och med demonteras när som helst och byggas upp igen på en annan plats. Detta kan göras även efter att den använts i decennier. Perfekt om man vill sälja vidare hallen, om företagets lokaler omstruktureras eller om hela företaget flyttar.

Vilken nytta drar ni av medlemskapet i Tysk-Svenska Handelskammaren och våra tjänster?

Sverige är en mycket intressant marknad för oss. Därför ser vi stor potential i vårt medlemskap i Tysk-Svenska Handelskammaren. Vi ser fram emot att med vår kunskap och gedigna erfarenhet få stötta svenska affärspartner i spännande projekt.

 

I vår serie Månadens medlem träffar vi varje månad en företrädare för ett av Tysk-Svenska Handelskammarens runt 1150 medlemsföretag och får en inblick i bolagets verksamhet och aktuella frågor.