Hellberg Safetys monter på mässan A+A i Düsseldorf

Hellberg Safetys stora monter på A+A i Düsseldorf.

Foto: Ratius Mässbyrå

Orkla/Cederroths monter på mässan Intergastra i Stuttgart

Cederroths monterkoncept används på ett flertal tyska mässor varje år.

Foto: Ratius Mässbyrå

En datormodell av OKQ8-IDS monter på Lastbilsmässan 2018

Till Elmia Lastbil designade Ratius en futuristisk monter åt OKQ8-IDS.

Foto: Ratius Mässbyrå

Sveba Dahlens monter på mässan Iba i München

Sveba Dahlen på Iba i München, en av världens största bagerimässor.

Foto: Ratius Mässbyrå

J-Kems monter på mässan Productronica i München 2017

J-Kems monter på elektroniktillverkningsmässan Productronica i München.

Foto: Ratius Mässbyrå

”Som julafton varje dag”: Ratius gör mässan till en framgång

Vill du skaffa dig fler exportaffärer? Då är ett av de bästa sätten att visa upp ditt företag på en av de många mässorna i Tyskland. Men för att nå framgång på mässan krävs först och främst ett bra koncept och en monter som drar till sig de rätta besökarna. Ratius Mässbyrå i Norrtälje har varit expert inom detta område i snart 50 år. I vår intervju berättar projektledaren Daniel Tjäder om de aktuella trenderna inom monterdesign och vilka vanliga misstag företag bör undvika när de planerar ett mässdeltagande.

Tysk-Svenska Handelskammaren: Hur ser trenderna ut för monterdesign på mässor just nu? Vad är det som kommer mer och mer?

Daniel Tjäder: Det är väldigt individuellt, beroende på målgrupp och vilken typ av mässa du ska ställa ut på, om det är en internationell (vi är bland annat mycket i Tyskland) eller en nationell mässa. Ratius fokus när det gäller monterdesign är det personliga mötet och att designen speglar kundens erbjudande och varumärke. Vi vill skapa en wow-upplevelse när vi designar montrar åt våra kunder, en monterdesign som lyfter kundens varumärke till en annan nivå. Varje kund är unik och vårt mål är att skapa montrar som skiljer våra kunder från mängden. Generellt kan man säga att den digitala trenden fortfarande växer. Det handlar om att integrera stora bildskärmar i väggar och takmoduler för att man ska kunna kombinera digitala och grafiska uttryck. Mycket går ut på att locka besökarna att skapa interaktivitet med sociala medier från din mässmonter.

Samhället och näringslivet blir allt mer digitaliserade. Hur kan man som företag på ett bra sätt binda ihop sin fysiska mässmonter med olika digitala satsningar och tjänster?

Det är viktigt att skapa en interaktion med kundens olika digitala kanaler för att få eventet att leva före, under och efter mässan. Vi ser på mässan som navet i kundens marknadsföring och utifrån den adderas de olika digitala kanalerna. På så sätt lever mässan vidare och knyts ihop med nya aktiviteter och interaktioner. Olika typer av VR-lösningar används flitigt för att visa produkters funktioner i sin naturliga miljö. VR används också för olika typer av tävlingar för att skapa en aktivitet i montern. Sveba Dahlen är en kund till oss som bland annat ställer ut på Iba i München där de har sin största europeiska monter. De jobbar aktivt med sina digitala kanaler och sponsorskap före, under och efter mässan och följer sedan upp med lokala aktiviteter runt om i Europa.

Vilka är de vanligaste felen företag gör när det gäller mässmontrar?

När det gäller monterdesign har ofta kunden en väldigt klar bild av hur man vill att montern ska se ut visuellt, men då har man inte tänkt på monterplacering, besökarflöden, säljytor och exponering av sina produkter på bästa sätt. När vi designar en monter tar vi med alla de elementen i vårt designarbete.

Ni jobbar med svenska utställare på en rad olika mässor, till exempel A+A i Düsseldorf som Tysk-Svenska Handelskammaren representerar. Kan du nämna några företag ni har jobbat för och vad ni har gjort för dem?

Vi har i många år haft totalentreprenaden för Hellberg Safety och Orkla/Cederroth på A+A. Till båda dessa företag har vi erbjudit ett helhetskoncept där vi tagit hand om allt från idé och design till byggnation av montrarna och allt däremellan, såsom tekniska beställningar med mera. Vi levererar alltid nyckelfärdigt och tar totalansvaret för hela processen från idé till färdig monter. Vår idé och design till Hellbergs monter var att skapa en monter med ett maffigt intryck där man tydligt skulle se vad företaget arbetar med. Montern hade 5 meter höga väggar med stora, 150 cm höga bilder på väggarna samt stor bild ovanför nischen. Företagslogotypen tillverkades i 3D. I montern fanns flera olika exponeringsytor till deras produkter. Kundens produkter (hörselskydd) kunde delas in i olika användningsområden på de olika stationerna. Vår idé och design till Cederroths monterkoncept är kopplad till sponsring av den kända tyska kocken Johann Lafer. Detta monterkoncept används på ett flertal tyska mässor varje år.

Vilken nytta drar ni av medlemskapet i Tysk-Svenska Handelskammaren för er verksamhet i Tyskland och Sverige?

Vi trivs verkligen med att arbeta på mässorna i Tyskland, det är som julafton varje dag. Det är välorganiserade mässor med massor av besökare som vill göra affärer. Vi hoppas på utökade kontakter med alla medlemsföretag som vill ställa ut på den tyska marknaden. J-Kem är till exempel en kund som kom till oss via rekommendationer från Tysk-Svenska Handelskammaren.

 

I vår serie Månadens medlem träffar vi varje månad en företrädare för ett av Tysk-Svenska Handelskammarens runt 1150 medlemsföretag och får en inblick i bolagets verksamhet och aktuella frågor.