Betonglampa med runt glas – Peacebubble

Foto: AB Rydéns i Gnosjö

Betonglampa – Stone

Bordslampan Stone övertygar med sin spännande design.

Foto: AB Rydéns i Gnosjö

Taklampan Gross består av glaskulor som tillsammans formar en lampa.

Foto: AB Rydéns i Gnosjö

Golvlampa i svart – Captain

Golvlampan Captain är ett riktigt blickfång.

Foto: AB Rydéns i Gnosjö

Vägglampa i mässing – Gloria

Vägglampan Gloria är designad av Studio Malin Lundmark.

Foto: AB Rydéns i Gnosjö

By Rydéns lyser upp vintermörkret

By Rydéns är ett familjeföretag som grundades 1958 i småländska Gnosjö. I både Sverige och många andra länder älskar man deras moderna och ofta extravaganta lampor. Annette Schill, HR- och marknadskoordinator, och Lars Amnebjer, exportansvarig hos By Rydéns, berättar i intervjun med Tysk-Svenska Handelskammaren om de senaste lamptrenderna och företagets verksamhet på den tyska marknaden.

Tysk-Svenska Handelskammaren: Vilka är de aktuella trenderna vad gäller lampor? Finns det skillnader mellan Tyskland och Sverige?

Annette Schill och Lars Amnebjer: Vintern är ju redan här, så vi väljer att fokusera på våren 2017 som präglas av naturen i hög grad. Vi ser en naturlig färgpalett och naturmaterial såsom sten, kork och trä. Återbruk, retro och åldrat/använt är i högsta grad intressant. Vi ser mycket färg och gärna svulstiga miljöer med sammet, marmor och skinn. Svart är färgen som dominerar men även grönt och blått i flera färgskalor. Accentfärgen i dessa sammanhang är guld men vi ser även övriga metalliska toner. Glas i sköna färger såsom amber, smoke och pink passar väl in i vårens trender. Vill man välja en utstickande färg i sin inredning våren 2017 ska man välja rött, gult eller lila. När det gäller Tyskland kan man nog säga att de stora trenderna är desamma. Det finns dock en del skillnader, både när det gäller färg, form och tekniska lösningar. Skandinavisk design är omtyckt i Tyskland och kallas ofta för ”Skandi-Look”.

På er webbplats kan kunderna läsa om vilken designer som har gjort vilken lampa. Hur viktigt är det för er att förmedla designerns vision till kunden?

Vi på By Rydéns har valt att till stor del samarbeta med designers för att skapa unika lampor som inte finns på marknaden sedan tidigare. Samarbetet med designers är långsiktigt. Vi vill såklart gärna förmedla formgivarens känsla av produkten och tanke i framtagningsprocessen för att på så sätt få en inblick i hans eller hennes vision. Denna information ska stärka både produkten och varumärket och följer produkten hela vägen till konsumenten i form av en hängetikett på produkten som visar designern och designtanken.

Riktar sig By Rydéns bara till privatkonsumenter eller kan även företag inreda sina lokaler med era lampor?

By Rydéns är tillgängliga för kunder på många olika marknader över hela världen och inom olika affärsområden som till exempel B2B, arkitekter, hem och kontraktsbelysning. Idag har vi en säljorganisation som täcker inte bara Sverige utan även stora delar av Europa. Genom våra kontor i Hongkong och Dongguan når vi kunder i Kina och stora delar av den asiatiska marknaden. Vi har även en avdelning hos oss som enbart bearbetar arkitekter, offentlig miljö och kontraktsbelysning. Vår mission är att hitta sköna lösningar för ljus i olika miljöer. Dock vänder vi oss mest till den "vanliga" konsumenten på vår hemsida där man ska känna en lustfylld känsla för belysning i kombination med inredning.

By Rydéns finns idag representerat i 15 europeiska länder och särskilt i Sverige är varumärket välkänt. Vilka planer har ni för den tyska marknaden?

Vi har funnits på den tyska marknaden i mer än 15 år och samarbetar idag med flera kända aktörer, både möbelkedjor, belysnings-/elfackhandel och webbutiker. Tyskland är en viktig marknad för oss och vår avsikt är att öka våra aktiviteter där.

Planerar ni en tysk e-handelsbutik?

Vi har för tillfället inga konkreta planer på en egen e-handelslösning. Som sagt har vi bra samarbete med existerande online-butiker. Vi försöker dock hålla oss uppdaterade när det gäller teknik och logistik för att vara beredda på framtiden.

Vilken nytta har By Rydéns av medlemskapet i Tysk-Svenska Handelskammaren?

Vi har bara positiva erfarenheter. Vi har haft kontakt med handelskammaren när det gäller bland annat rekrytering och juridiska frågor. Vi har dessutom varit på intressanta seminarier som bland annat har handlat om e-handel. Vi hoppas att vår relation med Tysk-Svenska Handelskammaren kan vara en naturlig dörröppnare för fortsatt kommunikation, nätverkande och framgång i vårt samarbete med den tyska marknaden.

 

I vår serie Månadens medlem träffar vi varje månad en företrädare för ett av Tysk-Svenska Handelskammarens runt 1150 medlemsföretag och får en inblick i bolagets verksamhet och aktuella frågor.