
Joakim von Oldenskiöld och Mikael Johansson vann E-Commerce Germany Awards 2019 för bästa logistiklösning.
Foto: Prime Penguin

Foto: Prime Penguin

Foto: Prime Penguin
”Komplett digital logistiktjänst”: Prime Penguin löser tredjepartslogistiken
Svenska Prime Penguin är startupföretaget som erbjuder e-handlare att outsourca sin logistik på ett enkelt sätt. Bolaget grundades 2016 av entreprenörerna Joakim von Oldenskiöld och Mikael Johansson som såg ett behov av att förenkla processen för e-handlare att skaffa en logistikpartner och samtidigt ha kontroll på lagerstatusen i realtid. I vår intervju berättar grundaren Joakim von Oldenskiöld om företagets tjänst och om det pris de fick ta emot i Tyskland för bästa logistiklösning.
Tysk-Svenska Handelskammaren: Prime Penguin är en nytillkommen medlem i Tysk-Svenska Handelskammarens nätverk. Er affärsidé bygger på att ”hitta de bästa partnerna för att hantera e-handelslogistik”. Berätta mer om er lösning och fördelarna med att använda er plattform.
Joakim von Oldenskiöld: Vi är en komplett digital logistik-tjänst som kopplar ihop e-butiker och varumärken med ledande tredjepartslogistik-bolag (3PL, TPL) i Sverige, Tyskland och andra delar av världen. Tekniken erbjuds även direkt till enskilda större aktörer som sköter hela sin logistik internt men vill digitalisera sin supply chain med hjälp av Prime Penguins molnbaserade plattform.
Till vilka företag vänder ni er främst? Vilka företag har störst nytta av er tjänst?
Vårt erbjudande ser lite olika ut till olika branscher/bolag och hjälper både medelstora och stora multinationella bolag, men även en del mindre som söker en effektiv internationell distribution mot slutkund.
Många företag inom e-handel har en boom just nu till följd av pandemin. Hur har ert företag påverkats till följd av krisen?
Den största skillnaden är att flera företag, som tidigare knappt hade börjat kika på en ordentlig e-handel, nu snabbt vill rulla ut detta i stor skala då man ser en så tydlig ökad efterfrågan. Detta kom väldigt hastigt men i och med att vår tjänst är digital kan vi enkelt skala upp när vi möter ny efterfrågan.
Er tjänst vann E-Commerce Germany Awards förra året för bästa logistiklösning. Grattis till det! Hur går er etablering på den tyska marknaden? Har ni några specifika tips till andra medlemsföretag?
Tack! Vi var nog lite förvånade själva när vi klev upp och tog emot priset på scenen i Berlin i och med att det var många duktiga och etablerade bolag i finalen. Men det som appellerade på juryn var nog just att vår tjänst var ny, modern och digital, vilket förhoppningsvis speglar en framåtanda som är positivt i sådana sammanhang.
Ni är medlem i Tysk-Svenska Handelskammaren. Vilken nytta hoppas ni kan dra av medlemskapet och våra tjänster?
Främst hela nätverks-byggandet. Tyskland är en enorm och intressant marknad inom distanshandel, samtidigt som den har visat sig svår för många utländska bolag att slå sig in på. Vi hoppas, och tror, att vårt medlemskap och engagemang i Tysk-Svenska Handelskammaren kommer att öppna många dörrar för oss.
I vår serie Månadens medlem träffar vi varje månad en företrädare för ett av Tysk-Svenska Handelskammarens runt 1150 medlemsföretag och får en inblick i bolagets verksamhet och aktuella frågor.