Stora scenen på Bråvallafestivalen med ett publikhav framför och fyrverkerier ovanför

Foto: FKP Scorpio Sverige

FKP Scorpio skapar konsertminnen för livet

Vad har Håkan Hellstöms sommarturné, The Rolling Stones Stockholmsspelning och Sveriges största musikfestival Bråvalla gemensamt? Alla arrangeras av tyska FKP Scorpios dotterbolag FKP Scorpio Sverige. I vår intervju ger oss marknadschefen Niklas Westergren en inblick i arbetet med både stora och små artister och berättar om skillnaderna mellan konsertbranschen i Tyskland och Sverige.

Tysk-Svenska Handelskammaren: Nu i juli är vi mitt inne i sommaren – högsäsong för festivaler och stora utomhuskonserter. Vad sysslar ni på FKP Scorpio Sverige med just nu?

Niklas Westergren: Vi gasar på med Håkan Hellström-turnén juli ut. Verkligen kul att vi kunde göra denna turné och få ut Sveriges största artist i större delar av Sverige. Och vi har ju precis släppt en riktig guldgrej för 2018: två konserter med den omåttligt populära brittiska popartisten Ed Sheeran i Göteborg och Stockholm nästa sommar. Så allt rullar på bra. Snart är det dock dags för lite välbehövlig semester!

Ni är ett dotterbolag till tyska FKP Scorpio-gruppen. På vilket sätt skiljer sig konsert- och festivalbranschen mellan Tyskland och Sverige?

Överlag skulle jag säga att vi är väldigt lika, men sedan finns det också stora skillnader. Den största skillnaden jag märkt av är att i Tyskland köper besökarna biljetter direkt, här i Sverige tar det ofta längre tid.

Enligt er erfarenhet: Har tyskar och svenskar olika smak vad gäller artister och inramning på evenemangen?

Ja, jag skulle säga att den svenska publiken är mer kräsen än vad den tyska publiken är. Men tyskar är också väldigt bortskämda med riktigt proffsiga festivaler och arrangemang.

Hur väljer ni artisterna ni samarbetar med?

Oj, det är en ganska komplicerad fråga. Det kan exempelvis vara så att vi hör talas om en artist via en showcasefestival eller annat sätt och bokar artisten till ett litet gig i Sverige. Förhoppningsvis går det som vi vill och ett samarbete byggs upp och artisten växer. Ett bra exempel på det är Ed Sheeran. Första gången han spelade i Sverige uppträdde han på Debaser strand i Stockholm för 700 personer. Nästa gång sålde han ut Globen och 2018 står han på scen på Sveriges största arenor, Ullevi och Friends Arena.

Många svenska artister har blivit kända runtom i världen. Världskända tyska artister finns det inte lika många, i alla fall i förhållande till befolkningsmängden. Vad tror du det beror på?

Det kan delvis bero på att tyska artister klarar sig fint med att bara vara stora på hemmaplan. Tyskland är ju ett väldigt stort land jämfört med Sverige. Men det kan såklart också handla om att vi i Sverige tidigt fick artister som slog igenom internationellt, det ger ringar på vattnet och bygger upp ett bra självförtroende för andra artister.

Finns det några intressanta tyska artister som vi kommer att få se på scen här i Sverige framöver?

Det finns gott om intressanta tyska artister och vi brukar alltid ha ett gäng av dem på Bråvallafestivalen som vi arrangerar. I år stod bland andra producenten, musikern och sångaren Fritz Kalkbrenner, thrash metal-kungarna Kreator och technolegendarerna Scooter på scen i Norrköping.

FKP Scorpio Sverige har varit medlem i Tysk-Svenska Handelskammaren sedan 2011. Vilken nytta drar ni av medlemskapet och våra tjänster här på den svenska marknaden?

Det är helt grymt att ha experter som kan både den svenska och tyska marknaden och inte minst språket. Det underlättar mycket!

Vilket av era evenemang i höst ser du personligen mest fram emot?

Det är en stor ära att få arrangera Rolling Stones på Friends Arena den 12 oktober, så det ser jag mycket fram emot.

 

I vår serie Månadens medlem träffar vi varje månad en företrädare för ett av Tysk-Svenska Handelskammarens runt 1150 medlemsföretag och får en inblick i bolagets verksamhet och aktuella frågor.