bookbeat matlagning ljudböcker

BookBeat gör böcker tillgängliga i alla situationer

Det svenska företaget BookBeat erbjuder en digital prenumerationstjänst för tiotusentals ljud- och e-böcker där kunden mot en månadsavgift kan lyssna och läsa så mycket den önskar. Sedan 2017 finns BookBeat även i Tyskland och är nu verksamt i totalt 28 länder. BookBeats vd Niclas Sandin berättar här om företagets framgångar, skillnader mellan den tyska och svenska ljudboksmarknaden samt ger tips på passande ljudböcker inför den stundande julledigheten.

Tysk-Svenska Handelskammaren: BookBeat är en av Europas ledande streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker. Berätta om hur ni skiljer er från andra leverantörer av liknande tjänster.

Niclas Sandin: Vi på BookBeat skapar något som ska leda utvecklingen de kommande decennierna i takt med att en ny digital marknad växer fram inom bokbranschen. Från dag ett bestämde vi oss för att bli ledande i branschen. Vi började med att ta ledarskapet inom dataanalys och tillämpar det idag i allt vi gör, från hur vi utvecklar vår tjänst och erbjudande till vår marknadsföring och vilket innehåll vi lyfter upp till varje unik användare. Vi har ett upplägg som skiljer sig väldigt mycket från vår största konkurrents lösning i Tyskland. Likt Netflix och Spotify erbjuder vi obegränsad streaming av böcker till en fast kostnad, vilket vi är säkra på kommer bli modellen som står sig bäst i framtiden.

Marknaden för ljudböcker har växt mycket snabbt de senaste åren. Vad tror du är anledningen till den ökade efterfrågan?

Det är flera saker som bidrar till det men främst är det tillgängligheten som smartphones erbjuder och att det finns så många fantastiska böcker som passar perfekt att lyssna på. En bra bok finns bara en knapptryckning bort i vår tjänst och kan enkelt laddas ned i smartphonen som man alltid har med sig. I snitt lyssnar våra tyska användare på 30 timmar ljudböcker varje månad, så vi har blivit en naturlig del av människors vardag.

Finns det särskilda händelser eller tidpunkter då ni ser en ökad eller minskad försäljning totalt, alternativt av en viss författare?

Vår tjänst används mest söndag till torsdag. Under fredag och lördag, när man kanske har lite andra saker som till exempel middagar, går lyssningen ned lite. Utöver det är lyssningen hög genom hela året förutom på julafton och nyårsafton. Ser man till tidpunkter under dagen när det lyssnas som mest är det vid pendlingen i början och slutet av arbetsdagen samt sent på kvällen innan det är dags att sova. Lyssningen på vissa författare är ofta kopplad till att de släpper en ny bok. Det intressanta är dock att det inte bara är senaste boken som då går bra utan användarna lyssnar igenom hela författarens katalog. Det är lite som när Netflix eller HBO släpper en ny säsong av en serie och människor som just upptäckt den tittar igenom alla tidigare säsonger.

Sedan 2017 är ni även aktiva i Tyskland som är en av världens största ljudboksmarknader. Hur fortskrider er expansion i Tyskland?

Vi har fått en jättebra start i Tyskland. Vårt systerbolag Bonnier Media Deutschland är Tysklands näst största förlagsgrupp och vi har redan blivit Tysklands näst populäraste ljudboksapp enligt topplistan i Appstore och den information vi får från branschen. Vårt fokus är att fortsätta investera kraftigt närmaste åren i rollen som huvudutmanare till Audible.

Den tyska ljudboksmarknaden beskrivs som mer omogen än den i Norden. Hur skiljer sig den tyska respektive den svenska marknaden från varandra? Ser ni några specifika kundmönster som särskiljer sig?

För det första är den tyska marknaden fortfarande mer fysisk. CD-skivor står för mellan 30–40 procent och just den typen av produkter har helt försvunnit i Sverige och istället ersatts med digital försäljning. I Sverige och övriga Norden står streamingmodellen för i stort sett all digital ljudboksförsäljning medan det i Tyskland istället är en annan, äldre modell med en kredit per månad som är den största lösningen.

Vi går snart mot juletider. Kan du ge tips på några ljudböcker som lämpar sig extra bra för den stundande julledigheten?

När julpyntet är framme och brasan går varm är "Julafton på den lilla ön i havet" en alldeles perfekt bok att krypa upp i soffan med. För läsaren som inte kan få nog av romantiska julböcker återfinns både kärlek och hundar i den mysiga boken "En oväntad jul". Vill man lyssna på en mer melankolisk berättelse om julen är Malin Giolitos "En julsaga" ett utmärkt val.

Ni är medlem i Tysk-Svenska Handelskammaren. Vilken nytta drar ni av medlemskapet och våra tjänster?

Under de första månaderna när vi etablerade oss i Tyskland fick vi kontinuerlig professionell stöttning av Tysk-Svenska Handelskammaren gällande frågor som juridik och bokföring. Därutöver hittar vi nya samarbetspartner och knyter nya kontakter via Tysk-Svenska Handelskammarens event. Under nästa år vill vi nyttja nätverket ännu mer för att få till nya spännande samarbeten.

 

I vår serie Månadens medlem träffar vi varje månad en företrädare för ett av Tysk-Svenska Handelskammarens runt 1150 medlemsföretag och får en inblick i bolagets verksamhet och aktuella frågor.