atlasbalans german design award månadens medlem tysk svenska handelskammaren

Designern Nikolaus Frank och vd Hans Bohlin tar emot German Design Award 2020.

Foto: German Design Award/Atlasbalans

Atlasbalans hjälper människor bli långtidsfriska

Atlasbalans är familjeföretaget som levererar högkvalitativ utrustning, utbildning och tjänster inom hälsa och friskvård med fokus på behandling av fascian (bindvävnaden). Företaget har tilldelats flera designpriser för sina produkter, nu senast German Design Award 2020. Här berättar Atlasbalans vd Hans Bohlin om behandlingsformen, den kommande satsningen i Tyskland samt förklarar varför fascian är så viktig för kroppens funktion.

Tysk-Svenska Handelskammaren: Er affärsidé bygger på konceptet att hjälpa människor bli ”långtidsfriska”. Berätta mer om era produkter och tjänster.

Hans Bohlin: Hjärtat i Atlasbalans verksamhet är Swedish Fascia Vibes, ett nytt sätt att behandla bland annat ryggvärk och frozen shoulder. Våra prisbelönta behandlingsmaskiner är optimerade för behandling av fascia. Genom harmoniska pulseringar sätter maskinerna igång vågrörelser som sprids genom fascian så att stora områden kan behandlas på kort tid. Det ökar i sin tur avslappning, cirkulation och vätskeflöde vilket hjälper kroppen att läka sig själv. I Sverige har tiotusentals patienter fått hjälp med besvär som ryggvärk, nackproblem och tennisarmbåge. 2019 publicerades en forskningsstudie som visar att behandlingen kan hjälpa patienter med frozen shoulder – en rörelsestörning som drabbar cirka 2-5 procent av befolkningen och som fram till nu saknat effektiv behandling.

Den så kallade fascian har uppmärksammats först på senare år. Vad är fascian och varför menar ni att den är så viktig för kroppens funktion?

De senaste årens forskning visar att fascian har mycket större betydelse för hälsa, värk och smärta än vi tidigare trott. Fascia är ett nätverk av bindväv, utan början och slut, som omsluter allt i hela kroppen, från muskler och skelett, till organ och celler. Fascian står för mer än en tredjedel av rörelseapparaten, här sitter de flesta av våra smärtreceptorer och nästan all kommunikation i kroppen går via fascian. Om fascian blir skadad, klibbar ihop eller blir inflammerad får vi ont, svårt att röra på oss och vår förmåga att återhämta oss blir sämre. Fascia påverkas bland annat av ålder, genetisk uppsättning, sjukdomar, medicinering, kost, social stress, sömn, luftföroreningar och psykologisk stress. Man skulle alltså kunna argumentera för att alla som lever en modern livsstil med stillasittande arbete och näringsfattig mat skulle må bra av regelbunden fasciabehandling.

Till vilken målgrupp vänder ni er främst?

Vi vänder oss egentligen till två målgrupper – de som behöver behandling och de som utför behandling. Vår primära affärsidé är att leverera produkter, utbildning och tjänster till terapeuter och andra vårdgivare. Parallellt arbetar vi med att ge människor kunskap om kroppen på ett enkelt sätt, främst genom att presentera ny forskning via vår webbplats thefasciaguide.com.

Nu siktar ni på den tyska marknaden och fick i början av februari ta emot German Design Award 2020. Grattis till det! Hur går er tyska etablering? Har ni några specifika tips till andra medlemsföretag?

Tack! Det känns jättebra inför lanseringen i Tyskland. Vi har valt att planera etableringen tillsammans med Tysk-Svenska Handelskammaren då deras kännedom om marknaden, kontakter och professionalism är ovärderlig. Det var också från Tysk-Svenska Handelskammaren vi fick tipset att i vår marknadskommunikation lyfta fram priser, utmärkelser, forskning, expertutlåtanden och samarbeten med kända företag. Detta då extern validering snarare än säljargument passar bättre för den tyska marknaden. Vikten av kulturell anpassning av budskapet är något vi fått lära oss den hårda vägen. På plats i Frankfurt för prisutdelning såg vi tydligt att det här var helt rätt väg att gå.

Ni är en nytillkommen medlem i Tysk-Svenska Handelskammaren. Vilken nytta drar ni av medlemskapet och våra tjänster?

Vi försöker använda Tysk-Svenska Handelskammaren så mycket som möjligt, allt ifrån hjälp med kvalitetssäkring av översättning och kontakt med intressenter till strategisk planering inför lansering.

 

I vår serie Månadens medlem träffar vi varje månad en företrädare för ett av Tysk-Svenska Handelskammarens runt 1150 medlemsföretag och får en inblick i bolagets verksamhet och aktuella frågor.