
Sedan etableringen av den egna filialen har Vitras omsättning i Sverige mer än fördubblats
Foto: Vitra
Växande intresse för Vitras designmöbler
Samtidigt som Sverige är ett land med egen stor möbelindustri finns ett växande intresse för internationell design. Den schweiziska tillverkaren Vitra tillhör de möbelproducenter som lever upp till svenskens högra krav.
Vitra, som grundades redan 1950, gjorde sig tidigt ett namn tack vare att designer som Charles och Ray Eames samt Frank Gehry fått skapa fåtöljer, stolar och andra möbler. Makarna Eames ”Lounge Chair” är fortfarande, 60 år efter lanseringen, en designklassiker som numera finns på Museum of Modern Art i New York.
Ända till för tre år sedan hade Vitra endast en representant i Sverige. Denne ansvarade huvudsakligen för marknadsföringen av de eleganta möblerna. Idag sysselsätter designmöbeltillverkaren från schweiziska Birsfelden fler än tio medarbetare i Sverige.
Fokus på arkitekter
– Vi riktar oss inte så mycket till slutkonsumenter utan mer till arkitekter, säger Vitra Sveriges vd Sven Jansson. Dessutom bygger vi upp ett försäljnings- och servicenätverk i hela Sverige.
Sedan etableringen av den egna filialen har omsättningen mer än fördubblats. För att kunderna inte bara ska kunna göra sig en bild av möblerna utan även kunna ”be-sitta” dem öppnade möbeltillverkaren tillsammans med sin finska partner Artek ett showroom på Södermalm i Stockholm. Tysk- Svenska Handelskammaren har varit Vitras partner från första början:
– Utmärkt vägledning, säger Jansson. För oss var det toppen att ha någon som ger råd i juridik- och skattefrågor och kan förklara kulturella skillnader mellan Sverige och Schweiz.
Handelskammaren hjälper Vitra med bokföringen och låter dem därigenom koncentrera sig på sin kärnverksamhet: att sätta kunderna i fokus.