Ewa Goos, vd Babor Sverige

Foto: Babor

Babor vårdar kundkontakterna

Kosmetikamärket med den svarta rosen har varit väletablerat i Tyskland i mer än 50 år men var ganska okänt i Sverige till Ewa Goos tog över styret år 2013. Babor säljer sina exklusiva hudvårdsprodukter enbart via salonger, span och på nätet.

– Inom tre år vill vi vara topp tre i branschen, säger Ewa Goos, vd för Babor Sverige, självsäkert.

– Vi var rebeller i en konservativ bransch. Just när det kommer till mindre skönhetssalonger ser vi till att också salongerna går med vinst, förklarar Ewa Goos.

Babor införde ”360-graders kundservice” och hjälper nu sina återförsäljare med affärsplanering och PR. Framförallt i början var Tysk-Svenska Handelskammaren en otroligt viktig partner för kosmetikaföretaget, säger vd:n. Man fick rådgivning kring alla juridiska finesser och med att bryta språkbarriären.

– Handelskammaren har varit min bro mellan den tyska och den svenska affärskulturen, menar Goos.

Numera har företaget 200 kunder samt ett eget flaggskeppsspa i närheten av Stockholm – och siffrorna pekar fortsatt uppåt.