Ett papper med ett stapeldiagram och ett tårtdiagram. På det ligger en blyertspenna och en miniräknare.

Foto: SalFalko/Flickr.com

Tysk-svenska konjunkturbarometern

Hur ser svenska och tyska företag på konjunkturen i Sverige och Tyskland? Vilka chanser och utmaningar finns för de tysk-svenska handelsrelationerna? Svar på dessa och andra frågor gav den Tysk-svenska konjunkturbarometern.

Mellan 2014 och 2018 genomförde Tysk-Svenska Handelskammaren en egen konjunkturundersökning. I den gav svenska och tyska exportföretag sin syn på konjunkturen, bedömde externa risker och benämnde till exempel handelshinder och utvecklingsmöjligheter.

Syftet med barometern var att ge en bild av färdriktningen för de svenska och tyska konjunkturerna med hjälp av dessa fältnära företag. Den geografiska närheten och Tysklands roll som Sveriges största handelspartner understryker behovet att följa företagens syn på dessa två marknader.

Enkätresultaten kommenterades av Hubert Fromlet, professor i internationell ekonomi vid Linnéuniversitetet och tidigare mångårig chefekonom vid Swedbank samt konjunkturansvarig vid Scania.

Alla utgåvor av Tysk-svenska konjunkturbarometern:

#9 maj 2018
Pressmeddelande: Fortsatt optimism bland företagen – trots tydligt påtalade risker

#8 december 2017
Pressmeddelande: Företagen tror på stark utveckling 2018

#7 maj 2017
Pressmeddelande: Svenska medier rapporterar för lite om tysk ekonomi och näringsliv
Utförlig analys av svaren angående Tyskland
Utförlig analys av svaren angående Sverige
Hela barometern i diagramform

#6 december 2016
Pressmeddelande: Företagen oroas över politiska utvecklingen i världen