Tyskspråkig webbredaktör

Tysk-Svenska Handelskammaren söker en webbredaktör/redaktör för digitala kanaler med mycket goda kunskaper i både tyska och svenska för en heltidstjänst i antingen Stockholm eller Malmö.

Vi söker en tysk- och svensktalande kommunikatör med ansvar för våra digitala kanaler (webb, nyhetsbrev och sociala medier) som ingår i affärsområdet Kommunikation, Medlem och Event som har sex heltidsanställda. Du rapporterar till kommunikationschefen och blir del i ett relationsbyggande team som utgör länken mellan handelskammaren och medlemsföretagen.

Dina arbetsuppgifter

Som webbredaktör arbetar du i huvudsak med handelskammarens webbplats, nyhetsbrev och sociala medier. Du skriver och redigerar regelbundet nyhetsartiklar på både tyska och svenska, skapar vårt månatliga nyhetsbrev och gör dagliga uppdateringar i sociala medier. Därutöver bevakar du tysk-svenskt näringsliv via olika kanaler och arbetar dagligen med texter av olika slag, men även med bildval och bildredigering. Det är en viktig del i arbetet att utvärdera hur väl webbplatsen, nyhetsbrevet och de sociala kanalerna presterar och att optimera dessa utifrån statistiken.

Utöver den digitala kommunikationen kommer du även att vara delaktig i att vidareutveckla handelskammarens strategiska kommunikation. Andra uppgifter på avdelningen såsom att svara på pressfrågor från Tyskland och Sverige, genomföra research för analyser och pressmeddelanden, skriva debattartiklar, hitta vinklar för seminarier och webbinarier samt hjälpa till vid större evenemang kan också bli aktuella.

Din profil

Du har en eftergymnasial utbildning inom journalistik, kommunikation, media eller motsvarande och har dessutom jobbat med digital kommunikation under några år. För att lyckas i rollen krävs att du är en driven skribent med god journalistisk känsla. Du vet hur man fångar läsarnas intresse och hur man presenterar olika typer av nyheter på ett tilltalande sätt i digitala kanaler. Som person är du självgående, flexibel och noggrann och du behärskar tyska och svenska språket på hög nivå i både tal och skrift.

Du är van vid att arbeta med webbpubliceringsverktyg, sociala plattformar, bildhanteringsprogram och Officepaketet. Vi använder innehållshanteringssystemet Drupal, nyhetsbrevtjänsten Lime Marketing, videoproduktionsverktyget Storykit samt Google Analytics, Adobe Photoshop och Indesign.

Vi erbjuder

Vårt huvudkontor är beläget på Valhallavägen i Stockholm, i ljusa och moderna lokaler. I Malmö sitter en del av affärsområdet Business Support i nya lokaler vid Lilla Torg.

Alla handelskammarens medarbetare präglas av stark sammanhållning och teamkänsla. Du kommer att få arbeta i en spännande företagskultur med inslag av både tysk och svensk kultur.

På handelskammaren värnar vi om balans mellan arbetsliv och fritid vilket gör det möjligt att kombinera ansvarsfullt arbete med familjeliv och fritid samt möjlighet för återhämtning mellan arbetstoppar. Vi erbjuder dig en konkurrenskraftig anställning med fördelaktiga villkor.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde i januari eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning.

Ansökan

Vi arbetar med löpande urval och ser fram emot att få din ansökan via denna länk. Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Franziska Hatami Anderson, HR-ansvarig på handelskammaren.

Kontakt

Franziska Hatami Anderson

HR-ansvarig

Telefon

+46-8-665 18 53