Redovisningsekonom i Stockholm

Du letar efter en ny interkulturell utmaning som du vill kombinera med dina kunskaper inom redovisning? Då söker Tysk-Svenska Handelskammaren just dig! Ansök nu och bli del av vårt team.

Tysk-Svenska Handelskammaren är sedan 1951 den självklara tjänste- och serviceorganisationen för industri- och handelsförbindelser mellan Tyskland och Sverige. Tysk-Svenska Handelskammaren tillhör det globala nätverket av tyska utlandshandelskamrar, AHK, och är med cirka 1 150 medlemsföretag och drygt 60 medarbetare i Stockholm samt Malmö den största utlandskammaren i Sverige.

Vårt affärsområde Business Support består av tjänsteavdelningarna Löner, Redovisning och Skatt som servar tyska och svenska företag inom sina respektive expertområden. Genom vår avdelning Redovisningstjänster erbjuder vi ett komplett paket med ekonomitjänster för främst tyskägda företag med verksamhet i Sverige utan egen ekonomifunktion. Avdelningen består idag av fem medarbetare som hanterar ett stort antal uppdrag enligt svenska regler och lagstiftning.

Dina arbetsuppgifter

Du ansvarar självständigt för i huvudsak följande arbetsuppgifter:

  • löpande bokföring inklusive redovisning/inbetalning av moms och skatter samt utläggsredovisning
  • månads- och årsbokslut med årsredovisning och inkomstdeklarationer
  • kvalitativa avstämningar

Du ser till att tidsramar och planer hålls samt kvalitetssäkrar rapporter innan dessa skickas till kund. Du engagerar dig i försäljningsprocessen med befintliga och nya kunder. Du verkar för ett bra gemensamt resultat och bidrar till ett trivsamt arbetsklimat.

Din profil

Du har en ekonomisk högskoleutbildning eller liknande samt flerårig dokumenterad yrkeserfarenhet på den svenska marknaden, antingen som redovisningskonsult från redovisnings- eller revisionsbyrå, eller som ekonomi- eller redovisningsansvarig. Kunskaper i tyska är en förutsättning för arbetet då en stor del av kundkommunikationen sker på tyska.

Som ansvarstagande person är du positiv, strukturerad, drivande och trygg i dig själv. Du tycker om att kommunicera och har lätt att förmedla dina kunskaper till kunder och kollegor. Ditt arbetssätt är affärsmässigt och präglas av en hög servicenivå. Du kan prioritera det som är viktigt för stunden och har god samarbetsförmåga.

Du behärskar Officepaketet och särskilt Excel. Det är meriterande om du har erfarenhet av olika ekonomisystem, i synnerhet Fortnox, Hogia, SAP och Visma.

Vi erbjuder

Tysk-Svenska Handelskammarens medarbetare sitter i centralt belägna kontor i Malmö och Stockholm. Alla medarbetare präglas av stark sammanhållning och teamkänsla. Du kommer att få arbeta i en spännande företagskultur med inslag från både tysk och svensk kultur.

På handelskammaren värnar vi om balans mellan arbetsliv och fritid vilket gör det möjligt att kombinera ansvarsfullt arbete med familjeliv och fritid samt möjlighet för återhämtning mellan arbetstoppar. Vi erbjuder dig ett konkurrenskraftigt anställningserbjudande med fördelaktiga villkor.

 

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde så snart som möjligt eller efter överenskommelse. Vi tillämpar provanställning. Vi jobbar med löpande urval och ser fram emot din ansökan med CV samt motivationsbrev senast den 20 mars via denna länk.

Kontaktperson

Eva Mallander

HR-ansvarig

Telefon

+46-8-665 18 55