Tyskspråkig medlemskommunikatör

Är du en god kommunikatör som behärskar tyska och svenska i tal och skrift och längtar efter att bygga affärsrelationer med företag i både Tyskland och Sverige? Tysk-Svenska Handelskammarens affärsområde Kommunikation, Medlem och Event söker nu en medlemsansvarig till huvudkontoret i Stockholm.

Tysk-Svenska Handelskammaren är en medlems- och tjänsteorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige. Sedan 1951 är handelskammaren den naturliga länken för industri- och handelsrelationer mellan länderna. Genom att hjälpa tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats bidrar vi till det bilaterala samarbetet mellan Tyskland och Sverige. Tysk-Svenska Handelskammaren tillhör det globala nätet av tyska utlandshandelskamrar, AHK, och är med cirka 1 150 medlemsföretag och drygt 60 medarbetare i Stockholm, Malmö samt Göteborg den största utlandskammaren i Sverige. Vi är även del av det svenska exportfrämjandet genom Team Sweden för Tyskland.

Till huvudkontoret i Stockholm söker vi nu en medlemsansvarig kommunikatör som ingår i affärsområdet Kommunikation, Medlem och Event som består av sex anställda. Du rapporterar till kommunikationschefen och blir del i ett relationsbyggande team som utgör länken mellan handelskammaren och medlemsföretagen.

Dina arbetsuppgifter

Som medlemsansvarig arbetar du i huvudsak med att administrera och vårda relationerna till handelskammarens stora nätverk av medlemsföretag samt leder arbetet med att värva nya. En viktig del av arbetet är därför att omvärldsbevaka och ta nya kontakter med tyska och svenska bolag. Du kommer få driva egna kommunikationsaktiviteter och bli delaktig i arbetet med att planera, genomföra och följa upp medlemsevent. Du kommer få arbeta med text och bild för webb och digital marknadsföring.

Din profil

Du har en högskoleutbildning eller motsvarande eftergymnasial utbildning inom till exempel kommunikation, marknadsföring eller ekonomi. För att lyckas i rollen krävs att du är en rutinerad kommunikatör och har god erfarenhet av kvalificerat CRM-arbete.

Du behärskar tyska och svenska språket i både tal och skrift och är van att jobba med text och bild för webb och sociala medier. Du tar egna kontakter och har erfarenhet av arbete med kundperspektiv. Vidare är du en van användare av Microsoft Office och har erfarenhet av att arbeta i något webbpubliceringsverktyg samt bildhanteringsprogram. Vi arbetar i Drupal, Lime CRM, Lime Marketing och Adobe Photoshop.

Som person är du positiv, självgående, strukturerad och noggrann, och du uppskattar samarbete mellan kollegor. Du har en stark servicekänsla och även förmågan att se fler och nya affärer.

Vi erbjuder

Vårt huvudkontor är beläget på Valhallavägen i Stockholm, i ljusa och moderna lokaler. Alla handelskammarens medarbetare präglas av stark sammanhållning och teamkänsla. Du kommer att få arbeta i en spännande företagskultur med inslag av både tysk och svensk kultur.

På handelskammaren värnar vi om balans mellan arbetsliv och fritid vilket gör det möjligt att kombinera ansvarsfullt arbete med familjeliv och fritid samt möjlighet för återhämtning mellan arbetstoppar. Vi erbjuder dig en konkurrenskraftig anställning med fördelaktiga villkor.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde så fort som möjligt eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning.

Ansökan

Vi arbetar med löpande urval och ser fram emot att få din ansökan med CV och personligt brev så snart som möjligt men senast 21 juni via denna länk.

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta kommunikationschef Malin Johansson, tel. +46-70-104 37 45 eller malin.johansson@handelskammer.se

Kontakt

Malin Johansson

Kommunikationschef

Telefon

+46-8-665 18 64