Tysk-Svenska Handelskammaren söker en kundansvarig för miljöredovisning till Malmö eller Stockholm

Du kan tyska och svenska, har ett sinne för siffror och är ute efter en ny utmaning inom miljöredovisning? Ansök idag och bli en del av vår avdelning Miljörapportering!

Tysk-Svenska Handelskammaren är sedan 1951 den naturliga tjänste- och medlemsorganisationen för industri- och handelsförbindelser mellan Tyskland och Sverige. Vi tillhör det globala nätet av tyska utlandshandelskamrar, AHK, och är med cirka 1200 medlemsföretag och över 50 medarbetare i Stockholm, Göteborg samt Malmö den största utlandshandelskammaren i Sverige.

Avdelningen Miljörapportering med sina idag 4 kolleger erbjuder tjänster som gör att våra kunder kan fullgöra sina skyldigheter enligt producentansvaret i flera europeiska länder. Vårt fokus är att erbjuda bra rådgivning, förenkla administrationen och ta hand om rapporteringen.

Dina arbetsuppgifter

Du ansvarar självständigt för i huvudsak följande uppgifter:

  • Personlig kontakt med våra medlemmar, kunder och samarbetspartner i EU
  • Rådgivning om återvinningsregler
  • Ansökan om återvinningsavtal
  • Klassificering av förpackningar och produkter
  • Förvaltning av förpacknings- och produktuppgifter i egen databas
  • Beräkning och redovisning av återvinningsavgifter online
  • Registrering av företag i förpacknings- och produktregister
  • Praktisk vägledning kring märkning av förpackningar och produkter
  • Fakturering och kundvård i våra system

Utöver det kan det tillkomma uppgifter inom avdelningsövergripande projekt inom marknadsföring, nyhetsbrev och liknande.

Dina kvalifikationer

Du har en bakgrund inom ekonomi eller motsvarande och gärna några års erfarenhet av löpande bokföring och avstämningar, t.ex. från redovisningsbyrå. Du behöver även kunna läsa och förstå juridiska texter och gå igenom avtal. Att du kan kommunicera mycket bra på tyska, svenska och engelska samt har goda kunskaper i Excel och Word är ett krav.

Det är däremot inget krav att ha erfarenhet inom miljöredovisning, det viktigaste att du är beredd att lära dig något nytt. Du kommer att få en grundlig intern utbildning samt delta regelbundet vid workshops för att fortsätta hålla dig uppdaterad om regelverket i olika länder.

Vi tror att du har sinne för siffror samt är strukturerad och organiserad i det dagliga arbetet. Vidare behövs det en hög social förmåga för att kunna skapa och upprätthålla relationer med kunder och samarbetspartner. Du är en öppen och glad person och trivs att arbete såväl självgående som i team.

Vi erbjuder

Tysk-Svenska Handelskammarens medarbetare sitter i centralt belägna kontor i både Stockholm och Malmö. Alla medarbetare präglas av stark sammanhållning och teamkänsla. Du kommer att få arbeta i en spännande företagskultur med inslag av både tysk och svensk kultur.

På handelskammaren värnar vi om balans mellan arbetsliv och fritid vilket gör det möjligt att kombinera ansvarsfullt arbete med fritid samt möjlighet för återhämtning mellan arbetstoppar. Vi erbjuder dig en konkurrenskraftig anställning med fördelaktiga villkor.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde så fort som möjligt eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning. Vi arbetar med löpande urval och ser fram emot att få din ansökan med CV och personligt brev så snart som möjligt, dock senast den 31 augusti 2022, via denna länk.

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta vår HR-ansvarige Franziska Hatami Anderson.

Kontakt

Franziska Hatami Anderson

HR-ansvarig

Telefon

+46-8-665 18 53