Kund- och redovisningsansvarig för miljörapportering

Du är serviceminded, kundinriktad och har ett sinne för siffror? Då söker vi just dig som ny kund- och redovisningsansvarig för miljörapportering till vår avdelning i Malmö.

Avdelningen Miljörapportering söker en kundansvarig med fokus på producentansvar för vårt kontor i centrala Malmö. Ett team på fem personer erbjuder tjänster som gör att våra kunder och medlemmar kan fullgöra sina skyldigheter enligt producentansvaret i Tyskland, Sverige och 14 andra europeiska länder. Vi tar hand om grundläggande registreringar och rapporteringar i varje land samt erbjuder rådgivning.

Arbetsuppgifter

Du arbetar självständigt med löpande miljöredovisning, hämtar in kostnadsförslag från olika aktörer i Europa, tecknar licensavtal, skapar bokslutsdokumentation och årsredovisningar för producentansvaret. Du ger även viss rådgivning till import- och exportföretag när det gäller regler för återvinning och märkning av förpackningar samt produkter i Sverige, Tyskland och andra EU-länder. På sikt kommer du att ansvara för din egen kundgrupp.

Bland dina arbetsuppgifter kan nämnas:

  • Beräkning och redovisning av återvinningsavgifter online
  • Klassificering av förpackningar och produkter
  • Insamling, mottagande och bearbetning av statistik från producenter
  • Producentregistrering i förpacknings- och produktregister
  • Ansökan om återvinningsavtal
  • Vägledning kring märkning av förpackningar och produkter
  • Kontakt med våra kunder och medlemmar samt samarbetspartners inom EU
  • Rådgivning om återvinningsregler
  • Vara delaktig i utformningen av informationsmaterial, artiklar och nyhetsbrev samt marknadsföring av våra tjänster

Vi förvaltar förpacknings och produktuppgifter i vår egen databas. I ditt uppdrag arbetar du dagligen med vår databas både för att hålla den uppdaterad med ändringar samt att t.ex. lägga in nyheter eller nya kunder med deras artiklar.

Din profil

Du har en utbildning på minst gymnasienivå och gärna erfarenhet av att jobba med siffror. En bakgrund inom ekonomi eller motsvarande är lämpligt. Du arbetar strukturerat och väldigt noggrant. Du kommunicerar på tyska, svenska och engelska skriftligt såväl som muntligt utan hinder och har lätt att förstå olika juridiska texter och regelverk. Du är en van datoranvändare och Officepaketet tillhör din vardag. Avancerad kunskap inom Excel och erfarenhet inom miljöredovisning är starkt meriterande. Då avdelningen är ett litet team är din personlighet av stor vikt för oss. Som person är du social, öppen, har lätt för att skapa och upprätthålla relationer med kunder, samarbetspartner och kollegor och är alltid nyfiken på att lära dig nya saker.

Vi erbjuder

Arbetsplatsen är belägen i centrala Malmö i ljusa lokaler. Sommaren 2020 kommer avdelningen flyttar in till helt nyrenoverade lokaler vid Lilla Torg. Alla medarbetare präglas av stark sammanhållning och teamkänsla. Du kommer att få arbeta i en spännande företagskultur med inslag från både tysk och svensk kultur. På handelskammaren värnar vi om balans mellan arbetsliv och fritid vilket gör det möjligt att kombinera ansvarsfullt arbete med familjeliv och fritid samt möjlighet till återhämtning mellan arbetstoppar. Vi erbjuder dig ett konkurrenskraftigt anställningserbjudande med fördelaktiga villkor. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast möjligt eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning.

Ansökan

Vi ser fram emot att få din ansökan med CV och personligt brev senast den 24 januari 2020 via den här länken. Vid frågor är du välkommen att höra av dig till vår HR-ansvarige Franziska Hatami Anderson via franziska.hatami-anderson@handelskammer.se eller via telefon +46 8 665 18 53.

Kontaktperson

Franziska Hatami Anderson

HR-ansvarig

Telefon

+46-8-665 18 53