Ekonomiassistent – heltidsvikariat

Avdelningen Ekonomi består av tre kollegor som sköter den interna ekonomin samt ger service åt handelskammarens övriga avdelningar och juridiska enheter. För ett föräldravikariat söker vi nu en ekonomiassistent på heltid i Stockholm eller Malmö.

Tysk-Svenska Handelskammaren är sedan 1951 den självklara medlems- och tjänsteorganisationen för industri- och handelsförbindelser mellan Tyskland och Sverige. Tysk-Svenska Handelskammaren tillhör det globala nätverket av tyska utlandshandelskamrar, AHK, och är med cirka 1 150 medlemsföretag och drygt 60 medarbetare i Stockholm, Göteborg och Malmö den största utlandskammaren i Sverige.

Arbetsuppgifter

Daglig bokning och hantering av in- och utgående betalningstransaktioner, inklusive transaktioner från kund- och leverantörsreskontra, ankomstregistrering av leverantörsfakturor, övrig grundbokföring i handelskammarens olika juridiska enheter samt avstämning i samband med bokslut. Utöver det tillkommer avdelningsövergripande projektarbete och administration gällande penningtvättsregler.

Din profil

Du har en utbildning på minst gymnasienivå och gärna några års dokumenterad yrkeserfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Grundläggande språkkunskaper i tyska är meriterande för att sätta sig in i de skriftliga betalningsunderlagen som ofta är på tyska.

Du är en van datoranvändare, har erfarenhet från användandet av ekonomisystem och att jobba med officeprogrammen tillhör din vardag. Har du erfarenhet från Microsoft Dynamics Navision och Fortnox är det meriterande.

Som person är du glad, positiv och noggrann. Du har lätt för att skaffa struktur i arbetsuppgifterna och arbetar på ett transparent sätt. Du är ansvarstagande, präglas av en stark servicekänsla och uppskattar samarbete mellan kollegor.

Vi erbjuder

Vårt huvudkontor är beläget på Valhallavägen i Stockholm, i ljusa och moderna lokaler och i Malmö har vi nyss flyttat in i nya fräscha lokaler i centrum. Under pandemin följer vi Folkhälsomyndighetens rekommendationer att jobba hemifrån. Du kommer att få arbeta i en spännande företagskultur med inslag från både tysk och svensk kultur och med en stark teamkänsla.

På handelskammaren värnar vi om balans mellan arbetsliv och fritid vilket gör det möjligt att kombinera ansvarsfullt arbete med familjeliv och fritid samt möjlighet för återhämtning mellan arbetstoppar. Vi erbjuder dig ett konkurrenskraftigt anställningserbjudande med fördelaktiga villkor.

Ansökan

Tjänsten är ett föräldravikariat på heltid under perioden oktober 2021 fram till minst oktober 2022. Vi ser fram emot att få din ansökan med CV och personligt brev så fort som möjligt via denna länk. Vi arbetar med löpande urval.

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta vår HR-ansvarige Franziska Hatami-Anderson.

Kontakt

Franziska Hatami Anderson

HR-ansvarig

Telefon

+46-8-665 18 53