Småbarnsmärket / Altersbezogener Warnhinweis

Klassificering

Säkerhetssymbol

Vad står symbolen för?

Symbolen varnar att produkten kan vara farlig för barn under 3 år.

Lagligt krav?

Enligt leksaksstandard SS EN 71-6 skall leksaker för barn under 3 år vara försedda med symbolen och/eller varningstext i respektive lands språk. Detta ska kompletteras med en kortfattad upplysning som specificerar riskerna som ligger till grund för åldersbegränsningen.

Krävs licens, avtal, certifiering eller medlemskap?

Självcertifiering är möjlig, kontrollen sker via nationella institutioner.

Är användningen av symbolen avgiftsbelagd?

Nej.

Användning av symbolen

Användning av symbolen eller skriven varningstext är obligatorisk. Riskspecifikationen är obligatorisk.

Övrigt

OBS! Genom att märka produkten med CE-märket försäkrar tillverkaren att leksaken uppfyller leksaksdirektivet 2009/48/EG och leksaksstandarden SS EN 71.

Denna information ingår i vår symbolguide som omfattar över 60 förpacknings-, återvinnings-, miljö-, kvalitets-, hälso-, och varningssymboler.

Alla symboler från A till Ü

Norman Karsch

Miljörapportering | International Key Account Manager

Telefonnummer:
+46-40-30 49 41
Wir nehmen Anfragen ausschließlich von Unternehmen und Organisationen an.
Durch das Absenden des Formulars verarbeitet die Deutsch-Schwedische Handelskammer Ihre persönlichen Daten. Datenschutzerklärung | Deutsch-Schwedische Handelskammer
Diese Frage dient dazu, zu testen, ob Sie ein menschlicher Besucher sind oder nicht, und um automatisierte Spam-Übermittlungen zu verhindern.