Villeroy & Boch nyinvesterar i Gustavsbergs varumärke

2015-06-03

I maj invigdes Villeroy & Boch Gustavsbergs nya logistik- och monteringsanläggning i det anrika brukssamhället Gustavsberg utanför Stockholm. Öppnandet av den nya anläggningen markerar starten på en ny tid för företaget, som fullserviceföretag inom sanitetsporslin.

Den nordiska marknaden står för omkring 20 procent av tyska koncernen Villeroy & Bochs totala försäljning av badrumsprodukter. Den nya anläggningen i Gustavsberg blir därför ett viktigt nav i att förse kunder i hela norra Europa, inkluderat de baltiska länderna och Ryssland, med badrumsprodukter. Med investeringen på cirka 130 miljoner kronor vill Villeroy & Boch visa sitt långsiktiga engagemang på orten.

– Vi vill växa på den nordiska marknaden. Att bygga den nya anläggningen har varit ett strategiskt viktigt beslut för oss för att kunna erbjuda flexibla leveranser i norra Europa, sade koncernchef Frank Göring som var på plats vid invigningen i maj.

Erbjuder kompletta badrum

Villeroy & Boch Gustavsberg har tidigare mest riktat sig till VVS-fackmän och byggvaruhus men i den nya strategin kommer hela badrumsinredningar direkt mot slutkonsumenten att få en större plats i försäljningsaktiviteterna. Direkta relationer, kompletta badrum och digitalisering är ledord i den nya strategin.

– Porslin har alltid varit en viktig del av vårt företag, nu breddar vi vårt erbjudande till att även innefatta det kompletta badrummet – det är det som kunderna köper. Det här innebär en viss förändring av vår affärsmodell men våra kunder kommer att känna igen sig i att vi som alltid står för hög kvalitet, skandinavisk design och hållbarhet, säger Katharina Klotz, Marketing Manager på Villeroy & Boch Gustavsberg.

Anor från 1600-talet

Gustavsbergs historia sträcker sig ända till 1640, och sedan 1825 har man tillverkat porslin i det skärgårdsnära samhället. År 2000 köpte det tyska företaget Villeroy & Boch upp Gustavsberg i ett steg att stärka positionen på den nordiska marknaden.

Anläggningen fokuserar framförallt på logistik och montering och har 11 000 pallplatser. På huvudkontoret i Tornhuset i Gustavsberg arbetar man fortsatt med design, produktutveckling och förnyelse av såväl varumärket som företaget. Totalt sysselsätter verksamheten 105 medarbetare i Gustavsberg. Dessutom har företaget fortsatt produktion av bland annat kranar för kök och badrum i Sverige i fabriken i Vårgårda.

Villeroy & Boch Gustavsberg

  • Villeroy & Boch Gustavsberg AB är en av Skandinaviens ledande producenter av badrumsprodukter.
  • I koncernen ingår varumärkena Gustavsberg och Villeroy & Boch, som har fokus på alla produkter inom badrummet, t ex WC, tvättställ, blandare, badrumsmöbler, badkar och massagebadkar.
  • Företaget är ett helägt dotterbolag till den tyska koncernen Villeroy & Boch AG och tillhör därmed en av Europas största producenter av badrumsinredningar.

 

Foto ovan: På plats vid invigningen fanns Andreas Pfeiffer, divisionschef för Bath & Wellness på tyska moderbolaget Villeroy & Boch, Monica Pettersson, kommunstyrelsens ordförande i Värmdö kommun, samt Frank Göring, koncernchef för Villeroy & Boch.