Weihnachtskugeln

VD:s julbrev 2016

2016-12-20

Snart är det avslutat: Ett år fullt av politiska bakslag och överraskningar, internationella kriser och handelsfientliga strömningar går mot sitt slut. För 2017 kan vi tyvärr knappast räkna med att de politiska stormarna som just nu blåser kommer att lugna ner sig. Men vad gäller de bilaterala näringslivsrelationerna mellan Sverige och Tyskland ser utvecklingen ändå glädjande ut.

Ralph-Georg Tischer, Geschäftsführer der Deutsch-Schwedischen Handelskammer

Nyhetsrapporteringen har i år hela tiden hoppat mellan olika kriser och brännpunkter: Valet av Donald Trump, Brexit, kriget i Syrien, internationell terrorism, autokratiska strömningar i flera länder, tilltagande högerpopulism i Europa, ett EU i ständig kris, frihandelsavtal på väg att fallera, konjunkturella nedgångar, krisande banker, gigantiska integrationsuppgifter och ett växande hot från den globala uppvärmningen och dess följder – det fanns tillräckligt med skäl under 2016 för att få en pessimistisk syn på världsläget.

Många av problemen kommer förmodligen att finnas kvar eller till och med växa i betydelse under nästa år. Med tanke på de kommande valen i flera europeiska nyckelländer, däribland Tyskland, och nya ekonomiska utmaningar tillkommer risker som inte ens går att överblicka idag. Därför är det inte så konstigt att företagen i Sverige och Tyskland känner oro inför 2017, enligt den färska utgåvan av vår konjunkturbarometer som publicerades förra veckan.

Tysk-svensk handel växer

Men trots alla negativa budskap: Den bilaterala handeln mellan våra två länder har hittills klarat sig bra genom alla ekonomiska och politiska svårigheter och kommer antagligen att ha vuxit även när vi summerar 2016.

Under årets första nio månader ökade den svenska exporten till Tyskland med goda 3 procent och importen från Tyskland med hela 7 procent. Detta är betydligt bättre än handelsutvecklingen med andra stora världsekonomier i år och bekräftar Tysklands roll som Sveriges största handelspartner. I den tyska statistiken borde Sverige fram till årsskiftet dessutom kunna komma upp till en femtonde plats när man adderar ex- och import. Lägg därtill att ekonomisk tillväxt, arbetslöshet och sysselsättning fortsätter att utvecklas på ett positivt sätt i båda länder och därmed bildar en bra bas för alla slags affärer.

Inte minst har även årets statsbesök av det svenska kungaparet i Tyskland understrukit de utmärkt goda relationerna mellan våra länder.

Mycket uträttat under 2016

Med detta som ram kan även vi på Tysk-Svenska Handelskammaren återigen titta tillbaka på ett framgångsrikt år. Vi har stött ett stort antal företag under deras etablerings- och affärsutvecklingsprocesser på den tyska eller svenska marknaden och avlastat dem i vardagen med våra olika tjänster. Två för många privatkonsumenter kända etableringsexempel som jag vill nämna här är Clas Ohlson i Tyskland och Mymuesli i Sverige.

Utöver det har vi lyft många aktuella ämnen på våra omkring 60 evenemang och andra offentliga aktiviteter. Vårt årsmöte i april med gästtalare Markus Miele handlade om hur dagens startuppföretag kan bli framtidens medelstora bolag (Mittelstand). Prins Daniel och en delegation av svenska företagare undersökte samma fråga på en Tysklandsresa som vi arrangerade åt dem under våren.

Det ständigt aktuella ämnet energiomställning (Energiewende) stod i fokus på årets första event med energiminister Ibrahim Baylan, ett Tyskland i dialog-seminarium med vd:n för tyska energiagenturen Andreas Kuhlmann och Energimyndighetens generaldirektör Erik Brandsma samt på flera studieresor. Dessutom har vi under året lyft ämnen som digitaliseringen av industrin (Industrie 4.0), den växande e-handeln, skillnader i ledarskapsmetoderna och tyska språkets status i Sverige. Och i Almedalen imponerade vår gäst Folker Hellmeyer från Bremer Landesbank på de svenska seminariedeltagarna genom sina tydliga ord om Brexit och dess följder samt om integrationen av nyanlända.

Ann Linde och Andreas Renschler gästtalare

Lika händelserikt som detta har varit blir det kommande handelskammaråret. Vid sidan av våra många seminarier och workshoppar om affärsrelevanta ämnen ställer vi återigen viktiga aktuella ämnen i centrum för våra aktiviteter.

Direkt vid upptakten kommer det att handla om den framtida utvecklingen av världshandeln och -politiken när EU- och handelsminister Ann Linde gästar vår Chairman’s New Year Reception för större exportorienterade företag. På årsmötet i april lägger vi sedan fokus på vägen till en digitaliserad och hållbar framtid för bilindustrin som ju är av central betydelse för våra båda länder. Vi ser fram emot att få besök av Andreas Renschler, chef för Volkswagenkoncernens lastbilsdivision och styrelseordförande för Scania.

Nytt innovationsforum

Förutom det planerar vi även att etablera ett bilateralt innovationsforum i samarbete med Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Syftet med German-Swedish Tech Forum är att genom en kontinuerlig dialog utveckla innovations- och konkurrenskraften i Sveriges och Tysklands industrier som står inför stora tekniska utmaningar med tanke på globalisering, digitalisering och klimatförändringar. Med mottot ”att lära av varandra – att forma tillsammans” kommer vi att genomföra flera evenemang från och med nästa år.

Mer detaljerad information om detta och våra andra aktiviteter och initiativ under 2017 får du inom kort via våra olika digitala och analoga kanaler. Kanske träffas vi även personligen på det ena eller andra evenemanget.

Jag hoppas på ett fortsatt gott samarbete under nästa år och önskar nu dig och din familj, å hela Tysk-Svenska Handelskammarens styrelses och alla medarbetares vägnar, en god jul och ett gott nytt år.

Ralph-Georg Tischer
vd, Tysk-Svenska Handelskammaren

PS: Är du fortfarande på jakt efter de sista julklapparna? Ta gärna en titt på våra presenttips från utvalda tyska medlemsföretag. Där finns något för alla. ds