Foto: Gravitat-Off/Flickr.com

Tyska julmarknader: Kling i klockor, klirr i kassan

2015-10-22

Julen i Tyskland bjuder på många läckerheter och redan i slutet av november börjar de första tyska julmarknaderna dyka upp. Med sitt utbud av Glühwein och Lebkuchen men även juldekorationer, konsthantverk, vinterkläder och mycket mer är de populära besöksmål för miljontals människor. Deras ekonomiska betydelse är enorm.

Julmarknaderna i Tyskland är ett spektakel i sig. I många tyska städer täcks centrala torg och gator av karuseller och små stånd som serverar julig mat och dryck eller säljer diverse prylar – allt ifrån lokalt hantverk till varma kläder, heminredning eller moderna leksaker. Lampor, dekorationer och tomtar pryder sceneriet. En månad om året är det fritt fram för var och en att besöka detta sagoland.

85 miljoner besökare

Tyskland håller Europarekordet med ungefär 2 000 julmarknader årligen och marknadstraditionen är världskänd. Varje julmarknad har sin egen karaktär och många är uppställda efter vissa teman. De är populära turistmål, speciellt för tyskarna själva men även för de europeiska grannländerna. Enligt en studie från 2012 hade de tyska marknaderna tillsammans runt 85 miljoner besökare detta år.

Landets största julgran står på marknaden i Dortmund och bara dit kommer ungefär 600 bussar med turister årligen. Detta har gjort julmarknaderna ekonomiskt viktiga för kommunerna och många mindre städer skulle inte längre klara sig utan sina marknader. Inför 2014 förväntades de tyska julmarknaderna omsätta omkring 2,5 miljarder euro – långt mer än motsvarigheterna i alla de andra europeiska länderna.

Hela innerstaden tjänar på marknaden

Ståndinnehavarna genererar upp till hälften av sin årsomsättning under december månad och för mobila tivolin är julmarknaderna årets primära inkomstkälla. Även innerstadsbutiker, restauranger och hotell tjänar på julmarknadernas dragningskraft.

Den julmarknad som har flest besökare ligger i Nürnberg i Bayern och är Europas största. Stadens ”Christkindlesmarkt” är en marknad med lång tradition och den besöks årligen av mer än 2 miljoner människor. Den ekonomiska faktorn är enorm, på senare år har marknaden omsatt cirka 150 miljoner euro. Samtidigt är den också en viktig arbetsplats för lokalinvånarna, då 80 procent av de som jobbar där är bosatta i regionen.

Svenskarnas favoritmarknad

För svenska turister är det marsipanens hemstad Lübeck som är det mest populära resmålet. Staden har totalt sju olika julmarknader som håller på från 27 november till dagen före dopparedagen i år. Julmarknaderna har olika teman såsom historiskt, hantverk och familj.

Vill man däremot besöka Tysklands, enligt en omröstning, vackraste julmarknad ska man bege sig till den västtyska staden Aachen. Då marknaderna gör stor ekonomisk skillnad för de flesta involverade börjar många av de större julmarknaderna redan i slutet av november och slutar lagom till nyår.

Tysk-Svenska Handelskammarens julmarknadstips

 

Vill du upptäcka Tysklands alla stämningsfulla julmarknader? Hos Tyska Turistbyrån finns mängder med tips och information.