Foto: Blondinrikard Fröberg/Flickr.com

Tysk öl blir allt mer avslagen

2015-10-22

Frankrike har vinet, Ryssland vodkan och Tyskland ölen. Men trots en lång tradition och ett snart 500 år gammalt renhetspåbud lämnas den guldfärgade maltdrycken allt oftare kvar i butikshyllor och ölkranar. Har tyskarna tappat kärleken till sin öl?

Söndagen den 4 oktober gick 2015 års upplaga av Oktoberfest i München mot sitt slut. År efter år söker sig runt 6 miljoner människor till världens största folkfest på Theresienwiese i Bayerns huvudstad för att dricka litervis med öl, äta bayersk mat och sjunga med i musiken från olika bleckblåsorkestrar.

Men årets upplaga av Oktoberfest hade enligt festivalledningens beräkningar det lägsta besökarantalet sedan 2009. Dessutom visade det sig att även ölkonsumtionen avtagit. Besökarna drack i år ”bara” 7,3 miljoner 1-liters ölsejdlar vilket är 5 procent mindre än förra året.

Törsten bland öldrickarna avtar

Utvecklingen på Oktoberfest motsvarar den aktuella trenden i Tyskland vad gäller öldrickande. Efter år av nedgång kunde den tyska bryggerinäringens branschorganisation (Deutscher Brauer-Bund) i början av året meddela att 2014 års ölkonsumtion hade varit den högsta på åtta år. I genomsnitt drack varje tysk 107 liter öl förra året.

Men efter denna tillfälliga topp, som delvis kan förklaras med ett för Tyskland lyckosamt fotbolls-VM och bra väder under sommaren, kämpar de runt 1 400 tyska bryggerierna återigen med tydliga försäljningsnedgångar. Jämfört med motsvarande tidsperiod förra året säljer man nu circa 2,4 procent mindre.

Yngre tyskar sviker ölen

Branschorganisationen uppger att den åldrande befolkningen är en bidragande faktor till den dalande försäljningen och det till synes minskade ölsuget hos Oktoberfestbesökarna.

– Den tyska ölmarknaden är till stor del mättad, säger Markus Strobl, ölmarknadsexpert vid marknadsforskningsföretaget Nielsen.

Bland annat har bryggeriernas försök att locka en yngre målgrupp att köpa så kallade ölblanddrycker misslyckats. Försäljningen av dryckerna där öl blandas med olika läsk- eller spritsorter har i år minskat med hela 12 procent. Något som däremot ökar är andelen tyskar som köper alkoholfri öl.

David vs. Goliat

I Tyskland bryggs det totalt runt 5 000 olika ölsorter som bryggerierna tävlar om att sälja. Enligt en studie från konsumtions- och mediaanalysföretaget VuMA är pilsner tyskarnas obestridda favoritsort. Utav de circa 1 400 bryggerierna står elva stora bryggerier för hälften av pilsnerförsäljningen. Becks är Tysklands mest populära ölmärke, följt av Krombacher, Warsteiner, Veltins och Bitburger.

De stora marknadsandelarna till trots är det de stora nationella ölmärkena som känner av nedgången mest. Till exempel sålde Warsteiner under det generellt positiva året 2014 hela 8,4 procent mindre öl och hos Bitburger gick försäljningen ner med 2 procent.

Mindre bryggerier växer

Det finns dock en ljusning på den tyska ölmarknaden. Hos de medelstora bryggerierna ser man nämligen en annan utveckling. Enligt förbundet för fria bryggare (Die Freien Brauer) ser man en stark trend mot regionala ölproducenter. Detta beror bland annat på att det under de senaste fem till tio åren har startats en mängd småbryggerier som erbjuder ölsorter med lokal identitet. Enligt Markus Strobl gynnar trenden den tyska ölmarknaden i sin helhet:

– De konsumenter som gärna dricker en ny spännande öl från hembygden är även de som är mer benägna att prova på andra ölsorter än just en traditionell pilsner, säger Strobl till den tyska tidningen Handelsblatt.

Tyskarnas kärlek för öl har således kanske inte blivit helt avslagen utan bara, liksom i Sverige, blivit mer mångfacetterad.