Foto: Uli Herrmann/Flickr.com/Pixabay/Andre Warchy/Flickr.com

Tysk detaljhandel vill minska antalet plastpåsar

2016-04-20

Enligt ett EU-direktiv måste antalet plastpåsar i Europa minska. I genomsnitt använder en EU-medborgare 198 påsar per år. Långsiktigt siktar man dock på en förbrukning på 40 påsar per invånare och år. Tysklands detaljhandel vill förekomma ett lagligt krav genom att satsa på ett frivilligt initiativ.

Plastpåsar eller bärkassar är ett allvarligt hot mot miljön och en symbol för ett slit- och slängsamhälle. Tre fjärdedelar av allt skräp som finns i havet består av syntetiskt material. Dessutom leder nedskräpning till föroreningar även på fastlandet.

– I Tyskland, där man använder i genomsnitt 71 bärkassar per invånare och år, är problematiken inte fullt så allvarligt som i andra länder som till exempel Bulgarien där man förbrukar i genomsnitt 421 bärkassar per invånare och år, säger Norman Karsch, avdelningschef Återvinning & Förpackningar på Tysk-Svenska Handelskammaren. Siffran för Sverige ligger på omkring 100 plastpåsar.

Tyska handeln vill förekomma lagkrav

Europeiska Unionen vill minska antalet i alla 28 EU-länder till genomsnittligt 40 bärkassar år 2025, med ett mellansteg på 90 påsar till 2019. Eller så ska länderna helt förbjuda utdelningen av kostnadsfria plastpåsar till kunderna.

Att man måste betala för sin bärkasse är inget nytt i den tyska detaljhandeln. Tyska branschförbundet Handelsverband Deutschland (HDE), som representerar sina medlemmar inom detaljhandeln, samarbetar med det tyska miljödepartementet och har nyss kommit fram till en frivillig överenskommelse. Därmed vill man förekomma att prisnivån för plastpåsar regleras av staten samt öka medvetenheten hos konsumenterna.

Frivillig avgift – ökad medvetenhet hos konsumenten

HDE:s frivilliga överenskommelse syftar på att företagen anmäler antalet utdelade plastpåsar per år hos Gesellschaft für Verpackungsmarktforschung (GVM) och betalar en årlig avgift. Den beror på hur många påsar som ges till konsumenterna: 500 euro för upp till 10 miljoner påsar, 2 500 euro för mellan 10 och 50 miljonar påsar och 7 500 euro för mer än 50 miljoner påsar. GVM samlar informationen och meddelar EU-kommissionen som övervakar omsättningen av EU:s direktiv.

Dessutom rekommenderar det tyska branschförbundet sina medlemmar att erbjuda konsumenten alternativ, såsom returpåsar eller pantpåsar som kan bytas mot nya när de gamla gått sönder. Ett till alternativ som nämns är att kunderna bär inköpet hem med sina egna väskor, påsar, burkar mm som man redan kan se i butiken Original-Unverpackt, Berlins och Tysklands första mataffär utan engångsförpackningar.

Fram till idag har redan 260 tyska företag - som står för 60 procent av alla plastpåsar som deles ut i Tyskland - skrivit under överenskommelsen.

Framgångar i andra EU-länder

Andra EU-länder har redan nått fantastiska resultat för att minska förbrukningen. Irland, där man förbrukade 328 påsar per invånare och år, införde ett lagstadgat pris för plastpåsar som ligger på 44 eurocent. Det minskade förbrukningen till genomsnittligt 18 påsar, den lägsta siffran i hela EU. Var nästan 5 procent av allt skräp som hittades i Irland under 2002 en bärkasse så låg andelen på mindre än en procent år 2007.

Den franska regeringen har beslutat att förbjuda alla engångsplastpåsar (bärkassar) för exempelvis frukt och grönt som finns tillgängliga gratis inom dagligvaruhandeln i Frankrike men knappast går att återvinna. Dessa kommer att förbjudas från 2017 och ersättas med plastpåsar av tjockare material som går att använda flera gånger och som är återvinningsbara. En del kedjor inom dagligvaruhandeln har redan implementerat den nya regeln och erbjuder numera kostnadspliktiga och återvinningsbara plastpåsar vid kassorna.

Kontakta oss för mer information

Om du vill börja handla och exportera till EU är det viktigt att uppfylla alla lagliga krav som gäller för förpackning och återvinning. Sedan 1997 erbjuder Tysk-Svenska Handelskammaren rådgivning inom området och är ett auktoriserat service- och licenskontor för tyska och europeiska återvinningsorganisationer för såväl konsument- som transportförpackningar. Kontakta vår avdelning återvinning och förpackning här.

Vill du hålla dig fortlöpande informerad kan du även prenumerera på vårt nyhetsbrev Internationell Recycling som publiceras åtta gånger per år och är en helt kostnadsfri tjänst. Där informerar vi bland annat om aktuella frågor inom recycling, med speciell inriktning på frågor kring insamling och återvinning av förpackningar, främst i Tyskland, Sverige och Europa.

Norman Karsch

Miljörapportering | International Key Account Manager