Foto: Michael Fielitz/Flickr.com

Så lyckas du med utstationeringen till Tyskland

2015-02-11

Ska ditt företag sända ut medarbetare till Tyskland? Trots den fria rörligheten inom EU finns det regleringar inom till exempel skatt, socialförsäkring och arbetsrätt som det gäller att ha koll på för att undvika överraskningar. Tysk-Svenska Handelskammarens experter lyfter fram de viktigaste fallgroparna vid utstationering av arbetskraft.

Att sända ut medarbetare för arbete i andra länder är ingen ovanlighet idag. I fallet Sverige-Tyskland är den EU-reglerade fria rörligheten överordnad, men de enskilda staterna har även nationella bestämmelser för utländsk arbetskraft. Det gäller att tänka efter i förväg, säger Henning Weitner, avdelningschef Skatt på Tysk-Svenska Handelskammaren:

– Det vanligaste misstaget är att företag inte informerar sig ordentligt om lagstiftningen som gäller i Tyskland, exempelvis när skattskyldighet uppstår för företaget eller de anställda.

Utstationeringens längd avgör

Skatt är ett av de viktigaste områden som berörs när en medarbetare sänds ut för att arbeta i ett annat land. Dessutom gäller det att tänka på socialförsäkring och arbetsrätt. Grundregeln för skatt och socialförsäkring är att dessa ska betalas i det land där den anställde är bosatt, men i slutändan beror det på utstationeringens längd.

 – I vissa fall föreligger inkomstskatteplikt från första närvarodagen, i andra först efter en vistelsetid i landet som överskrider 183 dagar, säger Henning Weitner.

Socialförsäkringen i Sverige gäller däremot oftast upp till två år, under förutsättning att den som försäkras har ett så kallat A1-intyg som visar att denne omfattas av en socialförsäkring i ett annat EU-land. Efter två år måste arbetsgivaren sedan betala eventuella avgifter till försäkringskassor och myndigheter i det tyska systemet.

Tysk arbetsrätt gäller

När det gäller fallgropar inom arbetsrätt framhåller Eva Häußling, Tysk-Svenska Handelskammarens tidigare chefsjurist, den nyinförda tyska minimilönen på 8,50 euro i timmen.

– Från och med 1 januari i år är det mycket viktigt att komma ihåg att minimilön måste tillämpas i Tyskland, annars finns risk för höga böter, säger Eva Häußling.

Redan från första arbetsdagen gäller tysk lag ifråga om arbetstider, semester, likabehandling samt säkerhet, hälsa och hygien på arbetsplatsen. Dessutom måste arbetsgivare i vissa branscher, bland annat bygg och logistik, anmäla sina utsända medarbetare till den tyska tullmyndigheten (Zoll).

 

Har du frågor om vad just ditt företag behöver tänka på när det gäller utstationering av medarbetare? Tysk-Svenska Handelskammarens experter hjälper dig gärna.

Kontakt

Kerstin Kamp-Wigforss, LL.M.

Chefsjurist

Telefon:
+46-8-665 18 56
Kontakta mig
Vi tar endast emot ärende från företag och organisationer.
Genom att skicka in formuläret behandlar Tysk-Svenska Handelskammaren dina personuppgifter. Integritetspolicy | Tysk-Svenska Handelskammaren
Den här frågan är till för att testa om du är en mänsklig besökare eller inte och för att förhindra automatiska skräppostmeddelanden.

* Obligatoriska fält

Kontakt

Christian Tillmann

Affärsområdeschef Business Support | Skatt

Telefon:
+46-8-665 18 30
Kontakta mig
Vi tar endast emot ärende från företag och organisationer.
Genom att skicka in formuläret behandlar Tysk-Svenska Handelskammaren dina personuppgifter. Integritetspolicy | Tysk-Svenska Handelskammaren
Den här frågan är till för att testa om du är en mänsklig besökare eller inte och för att förhindra automatiska skräppostmeddelanden.

* Obligatoriska fält