Sonja Slottke från Deutsche Post förklarade hur tyska e-handelskonsumenter tänker.

Janne Kouvo, Regional Key Account Manager Deutsche Post i Sverige, gick igenom vad man ska tänka på när man väljer distributör.

Sonja Slottke beskrev både vad som lockar och vad som hindrar tyska kunder från att beställa från en utländsk sajt.

Seminariedeltagarna minglade i handelskammarens lokaler i pausen.

Det tyska företaget Mymuesli, som precis har etablerat sig på den svenska marknaden, bjöd deltagarna på müsli till frukost.

Så e-handlar den typiska tyska kunden

2016-04-29

Herr och fru Müller är 44 år och tjänar vardera omkring 32 000 euro per år. De spenderar 514 euro på att handla på nätet på ett år och sparar 10 procent av sin inkomst. På Tysk-Svenska Handelskammarens seminarium om den tyska e-handelsmarknaden den 27 april presenterade Sonja Slottke från Deutsche Post den typiska tyska konsumenten under rubriken "Meet the Müllers".

För denna upplaga av Tysk-Svenska Handelskammarens e-handelsseminarium hade Deutsche Post, Europas största postoperatör och marknadsledare på den tyska post- och paketmarknaden, bjudits in för att berätta hur man når den tyska kunden.

Fortfarande är direktmarknadsföring genom fysiska brevutskick en viktig marknadskanal i Tyskland för att skapa uppmärksamhet kring företagets onlineshop och få kunden att hitta dit. Genom Deutsche Posts marknads- och analysverktyg får man hjälp att nå sin målgrupp bland 44 miljoner hushåll i Tyskland. Direktmarknadsföring kan även kompletteras med e-postutskick.

Det som driver tyskar att handla från utländska sajter är intresset för varumärken som inte finns i Tyskland, som man kanske lärt känna under sin semester, eller innovationer som man inte hittar i det egna landet. Också jakten på ett lägre pris än i Tyskland lockar.

Tyskar fruktar höga kostnader vid utlandsbeställningar

Sonja Slottke som är rådgivare inom dialogmarknadsföring på Deutsche Post beskrev även vad som hindrar tyska konsumenter att handla från utländska sajter:

– Många har ett motstånd till dyra fraktkostnader och längre leveranstid. Eventuella returer, återbetalningar och reklamationer kan bli omständliga och vara förenade med höga kostnader, tänker konsumenterna, sade Sonja Slottke.

Vidare tog hon upp frågor om garanti och säkerhet kring onlinebutiker från okända varumärken. 

Från Tysk-Svenska Handelskammaren medverkade etableringschef Ninni Löwgren, som har stor kunskap om den tyska e-handelsmarknaden, och Femina Gumz som är jurist och specialiserad på e-handelsfrågor. Båda uppmanade deltagarna att låta en tysk partner gå igenom hemsidan och bedöma innehållet språkligt och rättsligt utifrån tyska ögon innan den lanseras för tyska konsumenter.

För mer information

Vill du veta mer om den tyska e-handelsmarkanden? Vad du bör tänka på vid en etablering? Hur du vinner kunder? Kontakta gärna våra experter för etablering och affärsutvecklingjuridikskatt och producentansvar!