Zwei Stühle, eine Kommode und Balkonmöbel

Foto: Rusta

Rusta satsar på Tyskland

2016-08-25

Den stora och starka tyska konsumentmarknaden fortsätter att dra till sig svenska handelsföretag. Näst på tur står lågpriskedjan Rusta som planerar att öppna två butiker i norra Tyskland under första halvåret 2017.

Tre årtionden efter att det första Rusta-varuhuset slog upp portarna i Gävle är den svenska handelsjätten nu redo att ta steget in i Tyskland. Därmed är det ytterligare en svensk butikskedja som lockas av storleken och den starka köpkraften på Europas största marknad. Tidigare i år öppnade Clas Ohlsson sin första filial i Hamburg och åren innan var det bland andra Stadium, Granit och Indiska som vågade sig ut på den tyska marknaden.

Rustas koncept skiljer sig dock från de nämnda handelskedjorna och man har en annan strategi för butiksetableringar:

– Vi kommer inte låsa in oss på Fina gatan i storstaden där hyrorna är höga. Vi kan få tag på bra lägen i mindre städer där det finns ett befolkningsunderlag vi klarar oss bra på, säger Rustas vd Göran Westerberg i en intervju med Dagens industri.

Vinnande koncept på export

För att nå framgång trots den hårda konkurrensen i Tyskland vill man i så stor utsträckning som möjligt använda samma koncept och sortiment som på den skandinaviska hemmamarknaden. Dessutom räknar man med att kunna utnyttja skalfördelar och på så sätt hålla kostnaderna nere.

– I Tyskland är lågpris förknippat med röriga butiker och billig paketering. Där gör vi skillnad, vi erbjuder sortiment med lågt pris och gör det på ett enkelt och trevligt sätt, tillägger Göran Westerberg i Di.

Att valet för Rustas andra utlandsmarknad efter Norge föll på Tyskland är ingen tillfällighet. Handelskedjan analyserade totalt tio olika marknader innan man bestämde sig för satsningen i Europas ekonomiska hjärta. Nordiska grannländer som Finland och Danmark får vänta för tillfället.

– Skulle vi lyckas har vi öppnat en enorm marknad. […] Vi är mycket uthålliga och vi kommer investera den tid och de pengar som krävs. Vår attityd är att vi kommer jobba på Tyskland tills vi lyckas, säger Göran Westerberg.

Handelskammaren bistår med expertis

För att säkerställa att etableringen och den efterföljande expansionen går så bra som man önskar sig har Rusta anlitat Tysk-Svenska Handelskammaren. Tysklandsexperterna på handelskammaren hjälper bland annat till med kontakter och information om den tyska marknaden, juridisk rådgivning samt översättningar.

Mycket talar alltså för att den aktuella siffran på 93 Rusta-varuhus, 81 i Sverige och 12 i Norge, kommer att öka märkbart under de kommande åren. För 2017 räknar handelskedjan med att öppna i genomsnitt en ny butik i månaden, flera av dem på andra sidan Östersjön.